Nieszczelny kolektor wydechowy: Objawy uszkodzenia kolektora wydechowego lub uszczelki i jak im zaradzić?
1. Kolektor odprowadza spaliny z silnika
2. Nieszczelny kolektor wydechowy – wymienić czy naprawić?
3. Typowe objawy uszkodzonego kolektora wydechowego
4. Najczęstsze przyczyny nieszczelności kolektorów wydechowych
Jako część układu wydechowego, kolektor wydechowy pełni w komorze silnika rolę pomocniczą. Jeśli element ten jest nieszczelny, spaliny z silnika nie zostają prawidłowo odprowadzane, co prowadzi do upośledzenia funkcjonowania silnika. W naszym poradniku wyjaśniamy przyczyny uszkodzeń kolektora, przedstawiamy typowe objawy oraz podpowiadamy, jak wymienić ten element.
Czytaj więcej: Typowe problemy i naprawa uszkodzonych wałów napędowych
Kolektor odprowadza spaliny z silnika
Kolektor wydechowy usuwa z silnika spaliny powstałe podczas spalania. Tutaj pełni on rolę łącznika między głowicą cylindrów a układem wydechowym. Spaliny, emitowane przez cylindry, są gromadzone przez kolektor wydechowy i przekazywane dalej przez inne elementy układu do rury wydechowej, skąd znajdują swoje ujście na zewnątrz pojazdu.
Kolektor wydechowy jest dobrze przemyślanym elementem
Zadaniem kolektora wydechowego nie jest samo usuwanie spalin. Element ten ma wpływ na osiągi silnika. W tym celu kolektory są specjalnie dostosowane do danego typu silnika. Kolektory wydechowe wykonane są ze specjalnych rur żeliwnych lub ze stali nierdzewnej.
Układ rur i zastosowanie w silnikach turbo
Jeśli silnik ma więcej niż jeden cylinder, kolektor wydechowy łączy różne strumienie spalin. Układ rur i kolejność łączenia mogą się różnić w zależności od typu silnika. W silniku z turbosprężarką kolektor wydechowy nie kieruje strumienia spalin bezpośrednio do wydechu, ale najpierw do turbo.
Nieszczelny kolektor wydechowy – wymienić czy naprawić?
Kolektory wydechowe często ulegają awarii z powodu dużych naprężeń. Jeśli kolektor wydechowy jest nieszczelny, czasem pojawia się pytanie: wymienić czy naprawić? W zasadzie można naprawić pęknięty kolektor wydechowy. Aby to zrobić, zazwyczaj trzeba wymontować go z samochodu. Spawanie kolektora wymaga pewnego doświadczenia. Często jednak nie warto inwestować w kosztowną naprawę kolektora w warsztacie, ponieważ element ten, niezależnie od tego czy używany bądź też nowy, jest zazwyczaj łatwo dostępny.
Typowe objawy uszkodzonego kolektora wydechowego
Problem z kolektorem wydechowym prowadzi do pojawienia się typowych objawów. Należy do nich wydostawanie się spalin do komory silnika, ponieważ spaliny nie są już kierowane do wydechu. To z kolei jest często przyczyną tego, że we wnętrzu auta czuć zapach spalin, bowiem są one wciągane do wnętrza pojazdu przez wentylację.
Åšlady okopcenia wskazujÄ… na nieszczelny kolektor
O uszkodzeniu kolektora często świadczą wyraźne ślady spalin. Dzięki temu można łatwo sprawdzić, gdzie kolektor wydechowy jest nieszczelny. Często też zdarza się, że przy problemie z kolektorem pojawia się nietypowy hałas z silnika. Wyciek spalin może również powodować głośny gwizd podczas przyspieszania.
Utrata mocy z powodu pękniętego kolektora
Oprócz powyżej wspomnianych nieprzyjemnych objawów, usterka kolektora wydechowego ma również bezpośredni wpływ na funkcjonowanie silnika i układu wydechowego. Szczególnie w przypadku silników turbo, gdy kolektor wydechowy ulega uszkodzeniu może dojść do zauważalnego spadku mocy silnika. Ponadto przy uszkodzonym kolektorze zauważalnym staje się również wzrost zużycia paliwa i spadek przyspieszenia.
Wykaz objawów uszkodzonego kolektora:
- Åšlady w miejscu wydobywajÄ…cych siÄ™ spalin
- Odgłosy z komory silnika
- Zapach spalin w pojeździe
- Spadek mocy silnika
- Zwiększenie zużycia paliwa
- SÅ‚abe przyspieszenie
- Zapalenie siÄ™ kontrolki silnika
Najczęstsze przyczyny nieszczelności kolektorów wydechowych
Jeśli kolektor wydechowy jest nieszczelny, istnieją różne możliwe przyczyny. Kolektor wydechowy jest jednym z najbardziej obciążonych termicznie elementów układu wydechowego. Gorące spaliny powodują silne nagrzewanie się elementu podczas pracy silnika, co z czasem może doprowadzić do jego zużycia. Proces ten zostaje ponadto przyspieszany występowaniem silnych wahań temperatury w komorze silnika.
Wibracje i wpływy atmosferyczne
Wibracje generowane przez silnik mogą mieć również wpływ na żywotność kolektora wydechowego. Dodatkowo, uszkodzenia kolektora wydechowego mogą być spowodowane warunkami atmosferycznymi, ponieważ element ten, w zależności od pojazdu, jest zazwyczaj umieszczony w dolnym obszarze komory silnika, gdzie jest niezbyt chroniony. Zdarzają się również przypadki, gdzie w wyniku niefachowej naprawy układu wydechowego dochodzi także do uszkodzenia kolektora wydechowego.
Wykaz kluczowych przyczyn nieszczelnych kolektorów wydechowych:
- Wahania temperatury podczas pracy
- Zużycie części przy dużym przebiegu
- Wysoka temperatura gazów spalinowych
- Uszkodzenia spowodowane czynnikami atmosferycznymi
- Niefachowa naprawa kolektora wydechowego
- Pęknięcia kolektora wydechowego na skutek wibracji silnika
Wymiana kolektora wydechowego
W przypadku uszkodzenia, np. pęknięcia rury, kolektor wydechowy należy niezwłocznie wymienić na sprawnie działający element. Dzięki temu samochód będzie nadal prawidłowo funkcjonował. Oprócz nieprzyjemnych skutków, takich jak słaba praca silnika, spaliny mogą przedostawać się do wnętrza pojazdu, stwarzając tym samym zagrożenie dla życia kierowcy i pasażerów.
Ponadto warto mieć na uwadze, że jeśli kolektor wydechowy jest nieszczelny, to często wtedy również i układ oczyszczania spalin nie działa prawidłowo. Wprawni i fachowi mechanicy samochodowi czasami sami wymieniają kolektor, aby zaoszczędzić na kosztach naprawy w warsztacie. Dokładna procedura może się różnić w zależności od silnika i modelu.
Rozszczelniona uszczelka może również być przyczyną
Jeśli pojawią się objawy uszkodzonego kolektora wydechowego, nie musi to jednocześnie oznaczać uszkodzenie samego elementu. Może się bowiem zdarzyć, że to zaledwie uszczelka kolektora jest nieszczelna i jest przyczyną nietypowych odgłosów oraz wydostawania się spalin jeszcze zanim dostaną się one do rury wydechowej. Nowa uszczelka dostępna jest już za niewielką cenę oraz daje się łatwo zamontować samodzielnie lub w warsztacie.
Wymiana kolektora wydechowego w kilku krokach
- Przygotuj się do wymiany kolektora: Pierwszym krokiem jest przygotowanie wymiany uszkodzonego kolektora wydechowego na sprawnie działającą część zamienną. W zależności od modelu pojazdu, aby móc wymienić kolektor wydechowy, należy zdjąć różne mocowania i pokrywy w komorze silnika.
- Usuń wadliwą część: Jeśli wszystko jest dobrze przygotowane, można przystąpić do demontażu uszkodzonego kolektora wydechowego. W wielu pojazdach można to zrobić od góry przez komorę silnika. Z reguły demontaż kolektora wydechowego wymaga odłączenia dobiegających do niego przewodów, na przykład od turbosprężarki lub zaworu recyrkulacji spalin. Po poluzowaniu szpilek mocujących i odkręceniu śrub mocujących trzeba odłączyć od kolektora dalszą część rury wydechowej, a następnie można zdjąć kolektor wydechowy.
- Zamontuj kolektor wydechowy: Kolejnym krokiem jest montaż sprawnie działającego elementu. Aby to zrobić, komponent jest instalowany zgodnie z przeznaczeniem. Jeszcze przed samym montażem, warto oczyścić blok silnika w tym miejscu w którym styka się on z kolektorem oraz zastosować nowe szpilki mocowania kolektora, wymienić nakrętki, śruby, oraz założyć nową uszczelkę.
- Zakończ naprawę: Po zamontowaniu kolektora można przystąpić do ponownego montażu pozostałych elementów układu wydechowego oraz wszystkich innych dodatków. Następnie może odbyć się próbny rozruch silnika.
Częste problemy z silnikiem samochodowym: Diagnozowanie przyczyn awarii i usuwanie usterek
Silnik jest kluczowym elementem każdego samochodu. Jest on odpowiedzialny za zasilanie wszystkiego, od Å›wiateÅ‚ po system audio, a także za obsÅ‚ugÄ™ wiÄ™kszoÅ›ci funkcji pokÅ‚adowych. Ale czasami ta istotna część ulega uszkodzeniu i stwarza problemy, które nie zawsze sÄ… Å‚atwe do…
Czytaj więcej
Poradnik: Jak dbać o silnik samochodu?
JeÅ›li dobrze zadbamy o silnik, bÄ™dzie on na pewno sÅ‚użyÅ‚ nam dÅ‚ugo i niezawodnie. Silnik musi dziaÅ‚ać sprawnie, aby samochód mógÅ‚ siÄ™ dalej poruszać i pokonywać kolejne kilometry. Dlatego bardzo ważnym jest, aby utrzymać silnik w najlepszej formie, by funkcjonowaÅ‚…
Czytaj więcej
Przewodnik po komponentach i funkcjach silnika samochodowego
Nie każdy kierowca zna podstawy budowy i dziaÅ‚ania silnika samochodowego, co jednak może okazać siÄ™ niezwykle pomocne w utrzymaniu prawidÅ‚owego funkcjonowania pojazdu. Dlatego też w poniższym przewodniku dowiedzÄ… siÄ™ PaÅ„stwo o podstawach pracy silnika spalinowego oraz głównych różnicach pomiÄ™dzy silnikami…
Czytaj więcej
Uszkodzony zawór EGR: Jak unikać problemów z silnikiem i oczyścić zawór EGR?
Zawór recyrkulacji spalin jest niepozornym elementem w przewodzie dolotowym wielu silników Diesla i niektórych silników benzynowych. DziÄ™ki niemu okreÅ›lona ilość spalin trafia z powrotem do komory spalania. Uszkodzony zawór EGR może pogorszyć skÅ‚ad spalin i ograniczyć funkcjonowanie silnika. JeÅ›li pojawiÄ……
Czytaj więcej
Najczęściej czytane poradniki
- Układ wtryskowy w samochodzie wyjaśniony w prosty sposób - części i funkcje u...
- Konserwacja i naprawa samochodów elektrycznych: co może zrobić zwykły warsztat...
- Zwiększanie osiągów poprzez chip tuning: korzyści, zagrożenia i wskazówki
- Przewodnik: Systemy komputerowe i oprogramowanie w samochodzie
- Które części do samochodów elektrycznych najczęściej wymagają naprawy lub w...
- Pojazdy hybrydowe: Jak działa samochód hybrydowy?
- Czym jest akumulator półprzewodnikowy do samochodów elektrycznych?
- Wszystko o czujnikach silnika: od silników spalinowych po samochody elektryczne
- Zwiększ zasięg samochodu elektrycznego: Jak każdy samochód elektryczny zwięks...
- Å»ywotność akumulatora w samochodzie elektrycznym: Jak przedÅ‚użyć żywotnoÅ›Ä...
- Jaka jest kompresja silnika samochodowego?
- To jest pojemność skokowa silnika samochodowego
- Zawory silnika spalinowego: działanie, usterki i naprawa
- Podstawowe komponenty silnika spalinowego - części i funkcje
- Smarowanie silnika w samochodach: komponenty, funkcje i usterki
- Wpływ produkcji nowych części samochodowych na środowisko
- Wszystko o klasach zanieczyszczeń i ich roli w ochronie środowiska
- Remont silnika: Na czym polega remont silnika i ile kosztuje?
- Produkcja części samochodowych OEM: kluczowe elementy sektora
- Zrozumienie mocy silnika - wglÄ…d w technologiÄ™ silnika samochodowego
- Układ kierowniczy samochodu - budowa i działanie
- Układ hamulcowy samochodu - budowa, części i działanie
- Rodzaje silników w samochodach: silnik w układzie V, silnik rzędowy i silnik ty...
- 8 wskazówek przed zakupem używanego samochodu elektrycznego
- Rozróżnianie części OEM, części z rynku wtórnego i podrobionych części sa...
- Kontrolka EPC świeci się lub miga: Co robić?
- Pompa hamulcowa: działanie, wykrywanie usterek i naprawa
- Części samochodowe OEM do samochodów hybrydowych i elektrycznych
- Używane części do youngtimerów i samochodów klasycznych - najlepsze porady
- Tempomat: Działanie i naprawa tempomatu w samochodzie
- Układ wydechowy: Wszystko, co musisz wiedzieć o częściach i działaniu układu...
- System zamykania: bezpieczeństwo i niezawodne zamykanie samochodu
- Układ dolotowy powietrza do silnika - części, funkcje i wymiana
- Uszkodzony zacisk hamulcowy? Jak wymienić go samodzielnie
- Układ paliwowy: części układu paliwowego od zbiornika do cylindra
- Klimatyzacja: funkcje i komponenty samochodowego układu klimatyzacji
- Sprzęgło: struktura i funkcja wyjaśnione w prosty sposób
- Wykrywanie i wymiana uszkodzonej pompy paliwa
- Zaskoczony? Tak wiele pomp działa w samochodzie
- Najczęstsze przyczyny wadliwego samochodu elektrycznego
- 6 najważniejszych elementów bezpieczeństwa samochodu
- BÅ‚yskawiczna identyfikacja i naprawa uszkodzonego rozrusznika
- 5 typowych problemów z podwoziem i sposoby ich rozwiązywania
- 10 nieznanych części samochodowych, o których nie wie wielu kierowców
- Chłodzenie silnika: funkcja i ważne elementy układu chłodzenia
- Różnice między silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi
- Napęd na wszystkie koła: Jak działa mechanika i elementy napędu na wszystkie k...
- Jednostka sterujÄ…ca silnika samochodu: wszystko o komponentach i funkcjonowaniu
- Uszkodzona jednostka sterujÄ…ca silnika: przyczyny, objawy i naprawa
- HP vs. moment obrotowy: Jaka jest różnica między mocą a momentem obrotowym?
- Podstawy silników elektrycznych: jak sÄ… zbudowane, jak dziaÅ‚ajÄ… i czym siÄ™ rÃ...
- Używane części do samochodów elektrycznych: Na co zwrócić uwagę?
- VIN: Rola numeru nadwozia przy zakupie używanych części samochodowych
- Uszkodzona pompa układu ABS: Funkcja, przyczyny awarii, naprawa i wymiana
- Uszkodzona dysza wtryskowa: Diagnoza, czyszczenie i wymiana wtryskiwaczy
- Podwozie: Przegląd wszystkich elementów zawieszenia i ich funkcje
- Uszkodzony alternator: Jakie objawy występują i kiedy należy wymienić element?
- Uszkodzona pompa cieczy chłodzącej: Jakie są symptomy awarii i jak wygląda nap...
- Uszkodzona przekładnia kierownicza: Jakie są objawy i kiedy należy wymienić te...
- Uszkodzona sonda lambda: Jakie są objawy i czy mogę wyczyścić czujnik?
- Uszkodzona sprężarka klimatyzacji: Jakie są objawy i kiedy należy wymienić ko...
- Uszkodzony kolektor dolotowy: Wymienić uszczelkę czy wyczyścić kolektor?
- Nieszczelny kolektor wydechowy: Objawy uszkodzenia kolektora wydechowego lub uszcz...
- Zepsute sprzęgło: Te objawy wskazują na uszkodzenie
- Uszkodzona pompa układu wspomagania: Jakie objawy występują i kiedy należy wym...
- Uszkodzona turbosprężarka: Naprawa czy wymiana?
- Typowe problemy i naprawa uszkodzonych wałów napędowych
- Przyczyny hałasu silnika i co robić?
- Urządzenia diagnostyczne do samochodów: Czy posiadanie skanera OBD jest przydatn...
- Kiedy i jak wymieniać tarcze hamulcowe i klocki hamulcowe?
- Zapalenie się kontrolki ostrzegawczej hamulca - przyczyny i co robić?
- Uszkodzony zawór EGR: Jak unikać problemów z silnikiem i oczyścić zawór EGR?
- Poprawa zużycia paliwa: Jak samochód zużywa mniej paliwa?
- Piszczące hamulce: Dlaczego hamulce piszczą i jak się tego pozbyć?
- Bezpieczne podnoszenie pojazdu: Jak podnieść samochód za pomocą lewarka i koby...
- TÅ‚umik samochodowy: Usterki i wymiana
- Kod skrzyni biegów: Co oznacza i gdzie się znajduje?
- Silnik samochodu elektrycznego: Jakie części samochodów elektrycznych można wy...
- Przegrzanie silnika: Co należy zrobić, gdy silnik się przegrzeje?
- Zapalona kontrolka silnika: Co powinien zrobić kierowca samochodu?
- Niepożądany zapach w pojeździe: Rodzaje, przyczyny i sposoby na pozbycie się n...
- Zalety zakupu części samochodowych używanych w internecie w porównaniu z wizyt...
- Kod silnika: Co oznacza ten kod i gdzie można go znaleźć w samochodzie?
- Narzędzia do naprawy samochodu: 10 narzędzi, które powinieneś mieć
- Błędy podczas naprawy pojazdu: Oto 7 najczęstszych pomyłek
- Skrzynia biegów pojazdu: jaka jest różnica między manualną a automatyczną pr...
- Przebieg: Jak przebieg wpływa na używane części zamienne?
- Recykling samochodów: Co dzieje siÄ™ z samochodem podczas recyklingu?Â
- Oryginalne części OEM a zamienniki - oto różnice
- Zalety oraz wady nowych i używanych części samochodowych
- Ważne kategorie części samochodowych i ich funkcje
- Przewodnik po komponentach i funkcjach silnika samochodowego
- Jak założyć własny, przydomowy warsztat samochodowy? - Najcenniejsze wskazówk...
- Częste problemy z silnikiem samochodowym: Diagnozowanie przyczyn awarii i usuwani...
- Wymiana części samochodowych: Czynności naprawcze, których nie powinieneś wyk...
- Poradnik: Samodzielne serwisowanie i naprawa samochodu
- Kapitalny remont silnika: Co warto wiedzieć?
- Poradnik: Jak dbać o silnik samochodu?
- Hałas w układzie wspomagania kierownicy - najczęstsze przyczyny i usuwanie uste...
- Najczęstsze przyczyny hałasu tylnego mechanizmu różnicowego, rozwiązywanie pr...
- Informacje o numerze VIN
- Informacje o tablicy rejestracyjnej i numerze VIN