Menu toggle

Witamy Wróć

Poradnik

Nieszczelny kolektor wydechowy: Objawy uszkodzenia kolektora wydechowego lub uszczelki i jak im zaradzić?

Jako część układu wydechowego, kolektor wydechowy pełni w komorze silnika rolę pomocniczą. Jeśli element ten jest nieszczelny, spaliny z silnika nie zostają prawidłowo odprowadzane, co prowadzi do upośledzenia funkcjonowania silnika. W naszym poradniku wyjaśniamy przyczyny uszkodzeń kolektora, przedstawiamy typowe objawy oraz podpowiadamy, jak wymienić ten element.

Czytaj więcej: Urządzenia diagnostyczne do samochodów: Czy posiadanie skanera OBD jest przydatne?

Kolektor odprowadza spaliny z silnika

Kolektor wydechowy usuwa z silnika spaliny powstałe podczas spalania. Tutaj  pełni on rolę łącznika między głowicą cylindrów a układem wydechowym. Spaliny, emitowane przez cylindry, są gromadzone przez kolektor wydechowy i przekazywane dalej przez inne elementy układu do rury wydechowej, skąd  znajdują swoje ujście na zewnątrz pojazdu.

Kolektor wydechowy jest dobrze przemyślanym elementem

Zadaniem kolektora wydechowego nie jest samo usuwanie spalin. Element ten ma wpływ na osiągi silnika. W tym celu kolektory są specjalnie dostosowane do danego typu silnika. Kolektory wydechowe wykonane są ze specjalnych rur żeliwnych lub ze stali nierdzewnej.

Układ rur i zastosowanie w silnikach turbo

Jeśli silnik ma więcej niż jeden cylinder, kolektor wydechowy łączy różne strumienie spalin. Układ rur i kolejność łączenia mogą się różnić w zależności od typu silnika. W silniku z turbosprężarką kolektor wydechowy nie kieruje strumienia spalin bezpośrednio do wydechu, ale najpierw do turbo.

Nieszczelny kolektor wydechowy – wymienić czy naprawić?

Kolektory wydechowe często ulegają awarii z powodu dużych naprężeń. Jeśli kolektor wydechowy jest nieszczelny, czasem pojawia się pytanie: wymienić czy naprawić? W zasadzie można naprawić pęknięty kolektor wydechowy. Aby to zrobić, zazwyczaj trzeba wymontować go z samochodu. Spawanie kolektora wymaga pewnego doświadczenia. Często jednak nie warto inwestować w kosztowną naprawę kolektora w warsztacie, ponieważ element ten, niezależnie od tego czy używany bądź też nowy, jest zazwyczaj łatwo dostępny.

Typowe objawy uszkodzonego kolektora wydechowego

Problem z kolektorem wydechowym prowadzi do pojawienia się typowych objawów. Należy do nich wydostawanie się spalin do komory silnika, ponieważ spaliny nie są już kierowane do wydechu. To z kolei jest często przyczyną tego, że we wnętrzu auta czuć zapach spalin, bowiem są one wciągane do wnętrza pojazdu przez wentylację.

Åšlady okopcenia wskazujÄ… na nieszczelny kolektor

O uszkodzeniu kolektora często świadczą wyraźne ślady spalin. Dzięki temu można łatwo sprawdzić, gdzie kolektor wydechowy jest nieszczelny. Często też zdarza się, że przy problemie z kolektorem pojawia się nietypowy hałas z silnika. Wyciek spalin może również powodować głośny gwizd podczas przyspieszania.

Utrata mocy z powodu pękniętego kolektora

Oprócz powyżej wspomnianych nieprzyjemnych objawów, usterka kolektora wydechowego ma również bezpośredni wpływ na funkcjonowanie silnika i układu wydechowego. Szczególnie w przypadku silników turbo, gdy kolektor wydechowy ulega uszkodzeniu może dojść do zauważalnego spadku mocy silnika. Ponadto przy uszkodzonym kolektorze zauważalnym staje się również wzrost zużycia paliwa i spadek przyspieszenia.

Wykaz objawów uszkodzonego kolektora:

  • Åšlady w miejscu wydobywajÄ…cych siÄ™ spalin
  • OdgÅ‚osy z komory silnika
  • Zapach spalin w pojeździe
  • Spadek mocy silnika
  • ZwiÄ™kszenie zużycia paliwa
  • SÅ‚abe przyspieszenie
  • Zapalenie siÄ™ kontrolki silnika

Najczęstsze przyczyny nieszczelności kolektorów wydechowych

Jeśli kolektor wydechowy jest nieszczelny, istnieją różne możliwe przyczyny. Kolektor wydechowy jest jednym z najbardziej obciążonych termicznie elementów układu wydechowego. Gorące spaliny powodują silne nagrzewanie się elementu podczas pracy silnika, co z czasem może doprowadzić do jego zużycia. Proces ten zostaje ponadto przyspieszany występowaniem silnych wahań temperatury w komorze silnika.

Wibracje i wpływy atmosferyczne

Wibracje generowane przez silnik mogą mieć również wpływ na żywotność kolektora wydechowego. Dodatkowo, uszkodzenia kolektora wydechowego mogą być spowodowane warunkami atmosferycznymi, ponieważ element ten, w zależności od pojazdu, jest zazwyczaj umieszczony w dolnym obszarze komory silnika, gdzie jest niezbyt chroniony. Zdarzają się również przypadki, gdzie w wyniku niefachowej naprawy układu wydechowego dochodzi także do uszkodzenia kolektora wydechowego.

Wykaz kluczowych przyczyn nieszczelnych kolektorów wydechowych:

  • Wahania temperatury podczas pracy
  • Zużycie części przy dużym przebiegu
  • Wysoka temperatura gazów spalinowych
  • Uszkodzenia spowodowane czynnikami atmosferycznymi
  • Niefachowa naprawa kolektora wydechowego
  • PÄ™kniÄ™cia kolektora wydechowego na skutek wibracji silnika

Wymiana kolektora wydechowego

W przypadku uszkodzenia, np. pęknięcia rury, kolektor wydechowy należy niezwłocznie wymienić na sprawnie działający element. Dzięki temu samochód będzie nadal prawidłowo funkcjonował. Oprócz nieprzyjemnych skutków, takich jak słaba praca silnika, spaliny mogą przedostawać się do wnętrza pojazdu, stwarzając tym samym zagrożenie dla życia kierowcy i pasażerów.

Ponadto warto mieć na uwadze, że jeśli kolektor wydechowy jest nieszczelny, to często wtedy również i układ oczyszczania spalin nie działa prawidłowo. Wprawni i fachowi mechanicy samochodowi czasami sami wymieniają kolektor, aby zaoszczędzić na kosztach naprawy w warsztacie. Dokładna procedura może się różnić w zależności od silnika i modelu.

Rozszczelniona uszczelka może również być przyczyną

Jeśli pojawią się objawy uszkodzonego kolektora wydechowego, nie musi to jednocześnie oznaczać uszkodzenie samego elementu. Może się bowiem zdarzyć, że to zaledwie uszczelka kolektora jest nieszczelna i jest przyczyną nietypowych odgłosów oraz wydostawania się spalin jeszcze zanim dostaną się one do rury wydechowej. Nowa uszczelka dostępna jest już za niewielką cenę oraz daje się  łatwo zamontować samodzielnie lub w warsztacie.

Wymiana kolektora wydechowego w kilku krokach

  1. Przygotuj się do wymiany kolektora: Pierwszym krokiem jest przygotowanie wymiany uszkodzonego kolektora wydechowego na sprawnie działającą część zamienną. W zależności od modelu pojazdu, aby móc wymienić kolektor wydechowy, należy zdjąć różne mocowania i pokrywy w komorze silnika.
  2. Usuń wadliwą część: Jeśli wszystko jest dobrze przygotowane, można przystąpić do demontażu uszkodzonego kolektora wydechowego. W wielu pojazdach można to zrobić od góry przez komorę silnika. Z reguły demontaż kolektora wydechowego wymaga odłączenia dobiegających do niego przewodów, na przykład od turbosprężarki lub zaworu recyrkulacji spalin. Po poluzowaniu szpilek mocujących i odkręceniu śrub mocujących trzeba odłączyć od kolektora dalszą część rury wydechowej, a następnie można zdjąć kolektor wydechowy.
  3. Zamontuj kolektor wydechowy: Kolejnym krokiem jest montaż sprawnie działającego elementu. Aby to zrobić, komponent jest instalowany zgodnie z przeznaczeniem. Jeszcze przed samym montażem, warto oczyścić blok silnika w tym miejscu w którym styka się on z kolektorem oraz zastosować nowe szpilki mocowania kolektora, wymienić nakrętki, śruby, oraz założyć nową uszczelkę.
  4. Zakończ naprawę: Po zamontowaniu kolektora można przystąpić do ponownego montażu pozostałych elementów układu wydechowego oraz wszystkich innych dodatków. Następnie może odbyć się próbny rozruch silnika.

Uszkodzona dysza wtryskowa: Diagnoza, czyszczenie i wymiana wtryskiwaczy

Dysza wtryskowa jest jednym z najważniejszych elementów nowoczesnych ukÅ‚adów wtryskowych. We wczeÅ›niejszych czasach silniki miaÅ‚y jeszcze gaźnik lub wtrysk do kolektora dolotowego, który zapewniaÅ‚ zapÅ‚on mieszanki powietrza i paliwa. Z kolei w nowoczesnych silnikach spalinowych z wtryskiem paliwa paliwo jest…
Czytaj więcej

Uszkodzony zawór EGR: Jak unikać problemów z silnikiem i oczyścić zawór EGR?

Zawór recyrkulacji spalin jest niepozornym elementem w przewodzie dolotowym wielu silników Diesla i niektórych silników benzynowych. DziÄ™ki niemu okreÅ›lona ilość spalin trafia z powrotem do komory spalania. Uszkodzony zawór EGR może pogorszyć skÅ‚ad spalin i ograniczyć funkcjonowanie silnika. JeÅ›li pojawiÄ……
Czytaj więcej

Ważne kategorie części samochodowych i ich funkcje

Nowoczesne pojazdy skÅ‚adajÄ… siÄ™ z dużej liczby rozmaitych elementów. Wszystkie części współdziaÅ‚ajÄ… ze sobÄ…, przyczyniajÄ…c siÄ™ do niezawodnego funkcjonowania samochodu. Ponieważ mamy tu doczynienia z rozbudowanymi systemami, odnalezienie siÄ™ w Å›wiecie auto części może być nieco trudne. Istnieje kilka sposobów…
Czytaj więcej

VIN: Rola numeru nadwozia przy zakupie używanych części samochodowych

Każdy współczesny pojazd mechaniczny posiada unikalny numer nadwozia, dziÄ™ki któremu można go zidentyfikować, gdy zajdzie taka potrzeba. Kod ten, znany jako numer identyfikacyjny pojazdu lub VIN, znajduje siÄ™ w dokumentach pojazdu, a także jest kilkakrotnie umieszczany w różnych miejscach na…
Czytaj więcej

Najczęściej czytane poradniki