Menu toggle

Witamy Wróć

Poradnik

Najczęstsze przyczyny wadliwego samochodu elektrycznego

Samochód elektryczny ma mniej części niż jego odpowiednik z silnikiem spalinowym. Ale czy samochody elektryczne psują się i ulegają awariom rzadziej? Wcale nie, ponieważ samochody elektryczne są również podatne na awarie. Allgemeiner Deutscher Automobilclub, w skrócie ADAC, opublikował niedawno swoje statystyki awarii na rok 2022, porównując po raz pierwszy silniki spalinowe i samochody czysto elektryczne. Przedstawiamy najczęstsze przyczyny awarii samochodów elektrycznych.

Silnik i elektronika

Jeden lub więcej silników elektrycznych zapewnia szybki napęd samochodu elektrycznego. Silniki napędowe są zwykle instalowane bezpośrednio w obszarze przedniej i tylnej osi jako zwarta jednostka. Silnik napędowy jest sterowany przez elektronikę silnika, która jest zwykle zaprojektowana jako oddzielna jednostka sterująca.

Silnik elektryczny i system wysokiego napięcia częstą przyczyną awarii

Według statystyk, usterki silnika, układu zarządzania silnikiem i układu wysokiego napięcia należą do pięciu najczęstszych przyczyn awarii samochodów elektrycznych. Zarówno silnik napędowy, jak i elektronika mogą ulec awarii, a tym samym stać się przyczyną awarii samochodu elektrycznego. Pojazd zatrzymuje się wtedy niespodziewanie lub nie można go wprawić w ruch.

Wszystkie komponenty, takie jak jednostki sterujące silnika, technologia sterowania pedału przyspieszenia, a nawet sam silnik, mogą być wymienione po awarii i są również dostępne z drugiej ręki. Kompaktowe jednostki napędowe można stosunkowo łatwo wymienić na nienaruszoną jednostkę. Prace przy układzie wysokiego napięcia mogą być wykonywane wyłącznie przez autoryzowanych specjalistów.

Uszkodzony układ chłodzenia w samochodzie elektrycznym

Podobnie jak samochody z silnikami spalinowymi, samochody elektryczne również posiadają układ chłodzenia. System ten przejmuje zarządzanie termiczne zainstalowanymi komponentami, tj. zapewnia odpowiednie temperatury. W razie potrzeby można w ten sposób chłodzić akumulatory napędowe samochodu elektrycznego lub zainstalowany silnik elektryczny.

Brak chłodzenia w przypadku awarii układu chłodzenia

Jeśli części układu chłodzenia w samochodzie elektrycznym ulegną awarii, zainstalowane systemy nie będą w stanie utrzymać prawidłowej temperatury. W pewnych okolicznościach samochód elektryczny nie może być używany. Usterka może objawiać się odpowiednimi komunikatami o błędach; rzadziej może dojść do przegrzania podzespołów. Wyciek płynu chłodzącego z układu chłodzenia może również wskazywać na uszkodzony komponent.

Jedna lub więcej pomp płynu chłodzącego jest zainstalowanych jako elementy układu chłodzenia w samochodzie elektrycznym, podobnie jak jedna lub więcej chłodnic z wentylatorami elektrycznymi. Częścią układu chłodzenia są także węże, przewody, czujniki, a czasem także zawory. Wymiana uszkodzonego elementu szybko przywraca sprawność samochodu elektrycznego. Wszystkie części można wymienić, jeśli są uszkodzone, a także można je wymienić na używane.

System blokujący nie działa

Co ciekawe, według statystyk system zamykania samochodów elektrycznych psuje się częściej niż w samochodach z silnikami spalinowymi. Może to wynikać z faktu, że w samochodach elektrycznych częściej instalowane są systemy bezkluczykowe z elektroniczną blokadą. Jeśli elementy systemu blokującego są uszkodzone, czasami nie można odblokować lub uruchomić samochodu.

Wszystkie elementy systemu zamykania samochodów elektrycznych, takie jak siłowniki i elementy sterujące, można wymienić. W ten sposób usterka jest szybko usuwana. Można również zainstalować używane części w dobrym stanie. Systemy dostępu bezkluczykowego mogą wymagać ponownego zakodowania przez producenta lub warsztat po wystąpieniu usterki.

Zawieszenie i amortyzacja kół

Wadliwe elementy podwozia są często zauważane podczas przeglądów technicznych samochodów elektrycznych. Jednak usterki zawieszenia kół lub zawieszenia czasami pojawiają się nagle, co prowadzi do awarii samochodu elektrycznego. Nagła usterka może wystąpić na przykład w przypadku pęknięcia elementu.

Wysoka masa pojazdu może być przyczyną

Eksperci zakładają, że wyższa awaryjność e-samochodów w obszarze zawieszenia jest związana z wyższą masą pojazdów. Wady zawieszenia kół lub zawieszenia czasami dają o sobie znać poprzez nietypowe odgłosy zgrzytania lub utratę komfortu zawieszenia. Czasami zawieszenie samochodu elektrycznego obniża się po jednej stronie.

Niektóre modele samochodów elektrycznych wykazują słabe punkty w obszarze zawieszenia przedniej osi, gdzie elementy takie jak wahacze mogą być podatne na usterki. Sprężyny i amortyzatory również mogą być wadliwe. Nie zaleca się kontynuowania jazdy z uszkodzoną częścią zawieszenia. Zamiast tego należy ją wymienić na nową lub dobrą używaną część samochodową.

Wadliwy układ kierowniczy w samochodzie elektrycznym

Układ kierowniczy samochodu elektrycznego może być podatny na przedwczesne zużycie i usterki podczas jazdy. Może się to objawiać na przykład nietypowym zachowaniem układu kierowniczego lub prowadzeniem. Przyczyna może być podobna jak w przypadku zawieszenia. Duża masa samochodu elektrycznego powoduje obciążenie elementów układu kierowniczego. Na przykład w niektórych modelach samochodów elektrycznych drążki kierownicze wykazują zwiększone zużycie i są szczególnie podatne na usterki i awarie.

Usterki mechaniczne lub elektryczne w układzie kierowniczym

Samochody elektryczne często wykorzystują elektryczne wspomaganie układu kierowniczego, w którym ruch kierownicy jest wspomagany przez silniki elektryczne. Usterka układu kierowniczego pojazdów elektrycznych może mieć zatem charakter zarówno elektroniczny, jak i mechaniczny lub elektromechaniczny. W przyszłości nie będzie nawet bezpośredniego kontaktu między kierownicą a mechaniką układu kierowniczego w samochodach elektrycznych, ponieważ producenci coraz częściej polegają na w pełni elektrycznych układach kierowniczych.

Dopóki w samochodzie elektrycznym nie pojawi się układ kierowniczy bez kolumny kierowniczej, awarii mogą ulec te same elementy, co w silniku spalinowym. Należą do nich przekładnia kierownicza, przegub uniwersalny lub uszkodzone końcówki drążków kierowniczych. Uszkodzone elementy układu kierowniczego w samochodzie elektrycznym muszą być zawsze natychmiast wymieniane; jeśli układ kierowniczy jest uszkodzony, pojazd nie powinien się poruszać. Liczne elementy układu kierowniczego samochodów elektrycznych można również tanio kupić jako dobre używane części samochodowe.

Problemy z systemem niskiego napięcia

Nawet kierowcy samochodów elektrycznych często nie zdają sobie sprawy z tego, że samochody elektryczne, podobnie jak silniki spalinowe, mają system niskiego napięcia, tj. sieć pokładową o napięciu 12 V DC. Istnieje ona jako druga sieć obok systemu wysokonapięciowego z wysokonapięciowym akumulatorem i napędem elektrycznym. O czym wiele osób nie wie: Samochód elektryczny nie może być używany bez działającej sieci niskiego napięcia.

Wadliwy akumulator pokładowy jest najczęstszą przyczyną awarii

Zaskakujące było to, że usterka akumulatora niskiego napięcia jest najczęstszą przyczyną awarii samochodów elektrycznych, zgodnie ze statystykami awarii ADAC. Akumulator systemu niskiego napięcia jest podobny do akumulatora rozruchowego pojazdów z silnikami spalinowymi. Niektóre modele mają akumulator ołowiowy, podczas gdy niektórzy producenci stosują również akumulator litowo-jonowy.

Jeśli system niskiego napięcia ulegnie awarii, na przykład z powodu niskiego napięcia akumulatora, w samochodzie elektrycznym nic nie będzie działać. Pojazdu często nie da się odblokować, podobnie jak wtyczki ładowania. Zwykle nie można również aktywować systemu wysokiego napięcia, a tym samym napędu. Wymiana akumulatora niskonapięciowego na nowy lub bardzo dobrą część używaną często pomaga.

Najczęściej czytane poradniki