Menu toggle

Witamy Wróć

Poradnik

Uszkodzona pompa układu ABS: Funkcja, przyczyny awarii, naprawa i wymiana

Pompa ABS jest jednym z centralnych elementów nowoczesnych układów hamulcowych. Jeśli jednak jest ona uszkodzona, może doprowadzić do awarii systemu ABS. Dowiedz się tutaj, czy naprawa tego elementu jest możliwa, czy może lepszym rozwiązaniem jest jego wymiana.

Czytaj więcej: Hałas w układzie wspomagania kierownicy - najczęstsze przyczyny i usuwanie usterek

Jak działa system ABS i pompa ABS

ABS to układ zapobiegający blokowaniu kół w samochodzie podczas hamowania i zapewne jedna z najbardziej znaczących innowacji w mechanice. Dzięki jego zastosowaniu, po raz pierwszy możliwe było bezpieczne zatrzymanie pojazdu w dowolnym momencie bez blokowania kół. Obecnie wszystkie nowoczesne pojazdy posiadają w standardzie system ABS, który w znacznym stopniu przyczynia się do bezpiecznego hamowania.

Pompa ABS znajdująca się w komorze silnika jest odpowiedzialna za sterowanie i działanie systemu ABS. Tutaj podzespół ten składa się z silnika elektrycznego, zaworów elektromagnetycznych, sterowników i podstawy, do której podłączone są przewody hamulcowe. Jeśli konieczne stanie się użycie systemu ABS, jednostka inicjuje niezbędne kroki. Ciśnienie w hamulcu jest uwalniane dawkami, a efekt hamowania jest pulsacyjny, dzięki czemu koła nie blokują się, a samochód pozostaje sterowalny.

Uszkodzona pompa ABS: naprawa czy wymiana?

Jeśli pompa ABS jest uszkodzona, wtedy pojawia się pytanie: naprawić czy wymienić element? Obie opcje są możliwe, aby przywrócić prawidłowe działanie układu hamulcowego. Z reguły jednak pompa ABS może być naprawiona tylko przez specjalistyczny warsztat.

W celu zweryfikowania usterki pompy ABS, fachowiec przeprowadza odpowiednią diagnozę elementu. Pompę można również zdemontować i wysłać do analizy i naprawy. Alternatywą dla naprawy pompy ABS może być również wymiana części na nową lub używaną część zamienną. Warto tutaj zawczasu  porównać koszty, aby znaleźć najlepsze rozwiązanie.

Objawy uszkodzonej pompy ABS

Jeśli zespół ABS i pompa ABS są uszkodzone, mogą na to wskazywać typowe objawy. Oto one w skrócie:

  • Zapalenie siÄ™ kontrolki ABS
  • Zapis kodu bÅ‚Ä™du pamiÄ™ci komputera pokÅ‚adowego
  • Nietypowe zachowanie samochodu podczas hamowania
  • OdgÅ‚osy z rejonu umiejscowienia pompy ABS
  • ABS nie dziaÅ‚a
  • KoÅ‚a samochodu blokujÄ… siÄ™ podczas hamowania

Uszkodzona pompa ABS daje o sobie znać, gdy na desce rozdzielczej zapala się kontrolka ABS. W nowoczesnych pojazdach w pamięci komputera pokładowego zapisywany jest wtedy również kod błędu, który informuje o awarii pompy hydraulicznej ABS.

Czasami awaria pompy ABS objawia się również nietypowym zachowaniem samochodu podczas hamowania. Siła hamowania nie jest rozłożona równomiernie, zgodnie z przeznaczeniem i hamulce pojazdu mają tendencję do blokowania się. W konsekwencji czego funkcja układu przeciwblokującego nie jest już spełniana. Nietypowe odgłosy mogą również wskazywać na usterkę pompy.

Jednak niekoniecznie wszystkie te objawy muszą być wywołane przez usterkę pompy ABS. Za niektóre z nich może być odpowiedzialny również uszkodzony czujnik ABS. Komunikaty o błędach i świecenie się lampki ostrzegawczej ABS mogą mieć również inne przyczyny. Niezależnie od nich, gdy tylko pierwsze oznaki wskazują na usterkę układu hamulcowego, każdy pojazd stanowi wtedy niebezpieczeństwo dla ruchu drogowego i powinien niezwłocznie trafić do warsztatu.

Dlaczego pompa ABS jest uszkodzona

Usterka pompy ABS może mieć wiele różnych przyczyn. Jedną z nich może być awaria silniczka sterownika, który nieustannie musi wytwarzać ogromną moc, aby wyprodukować niezbędne ciśnienie w układzie hamulcowym. W pojazdach o dużym przebiegu często ulega on zatem szybkiemu zużyciu lub innej awarii. Zazwyczej jest to zwarcie, które uszkadza elektronikę wewnątrz sterownika ABS. Do powstania usterki jednostki ABS może ponadto doprowadzić nieszczelność w układzie hamulcowym. Dostająca się do elementu wilgoć czy też wyciek płynu hamulcowego może spowodować uszkodzenie elektroniki elementów systemu ABS. Inną możliwą przyczyną awarii bloku ABS jest niewykorzystywanie układu lub jego niewłaściwe użytkowanie. Jeśli hamulce i system ABS nie są nigdy używane, na przykład podczas jazdy bez wykonywania manewrów hamowania, element może się zatrzeć i przestać działać.

Przegląd i konserwacja układu hamulcowego

Hamulce powinny być regularnie sprawdzane w ramach przeglądu układu hamulcowego a nie tylko wtedy, gdy ich skuteczność zaczyna się pogarszać. W trakcie kontroli hamulców w specjalistycznym warsztacie wszystkie elementy układu hamulcowego są sprawdzane i testowane przy użyciu najnowszej technologii. Dzięki temu można łatwo stwierdzić, czy sterowanie hamulcami działa należycie a ich skuteczność jest bez zarzutu. Sprawdzane pod kątem usterek zostają wtedy ponadto inne elementy układu, takie jak przewody hamulcowe. Sama siła hamowania mierzona jest na specjalnym stanowisku badawczym.

Wymiana uszkodzonej pompy ABS

Ponieważ niezawodne działanie hamulców jest podstawowym gwarantem bezpieczeństwa samochodu i jego pasażerów oraz innych uczestników ruchu drogowego, prace przy układzie hamulcowym mogą być wykonywane wyłącznie przez fachowca. Dlatego naprawę hamulców najlepiej zlecić w specjalistycznym warsztacie samochodowym. Jeśli pompa ABS jest uszkodzona, specjalista postępuje według ustalonego schematu. Poszczególne kroki mogą się jednak różnić w zależności od modelu i producenta pojazdu.

Wymiana pompy ABS

  1. Luzowanie połączeń: W pierwszym kroku specjalista usuwa uszkodzoną pompę ABS. W tym celu rozpina przewody łączące i połączenia przewodów hamulcowych na jednostce ABS. Wszelkie wyciekające płyny hamulcowe są zbierane.
  2. Wymontowanie pompy ABS: Po rozłączeniu przyłączy, zostają następnie odkręcane i zdejmowane śruby mocujące urządzenia. Można wtedy zdemontować pompę ABS i wyjąć ją z komory silnika.
  3. Instalacja nowej pompy ABS: Po zdemontowaniu uszkodzonego elementu można go wysłać do naprawy lub wymienić na sprawnie działający egzemplarz. Montaż odbywa się w odwrotnej kolejności do demontażu. Następnie układ hamulcowy jest odpowietrzany i w razie potrzeby uzupełniany płynem.

Oryginalne części OEM a zamienniki - oto różnice

JeÅ›li jakiÅ› element w samochodzie ulegÅ‚ uszkodzeniu, istniejÄ… różne możliwoÅ›ci pozyskania odpowiedniej części zamiennej. Nie jest rzadkoÅ›ciÄ…, że potencjalni nabywcy natknÄ… siÄ™ na terminy takie jak części OEM czy też części aftermarket. Ale co oznaczajÄ… te dwa okreÅ›lenia i czym…
Czytaj więcej

Ważne kategorie części samochodowych i ich funkcje

Nowoczesne pojazdy skÅ‚adajÄ… siÄ™ z dużej liczby rozmaitych elementów. Wszystkie części współdziaÅ‚ajÄ… ze sobÄ…, przyczyniajÄ…c siÄ™ do niezawodnego funkcjonowania samochodu. Ponieważ mamy tu doczynienia z rozbudowanymi systemami, odnalezienie siÄ™ w Å›wiecie auto części może być nieco trudne. Istnieje kilka sposobów…
Czytaj więcej

Recykling samochodów: Co dzieje się z samochodem podczas recyklingu? 

JeÅ›li samochód ulegÅ‚ poważnemu uszkodzeniu w wypadku lub nie przynosi korzyÅ›ci ekonomicznych, pociÄ…ga to za sobÄ… konieczność pozbycia siÄ™ takiego balastu. Podczas gdy dawniej stare samochody odstawiano po prostu na zÅ‚omowisko, dziÅ› stacje demontażu pojazdów poddajÄ… auta przeznaczone do kasacji…
Czytaj więcej

Zapalenie się kontrolki ostrzegawczej hamulca - przyczyny i co robić?

Każdy nowoczesny samochód posiada  liczne kontrolki ostrzegawcze na desce rozdzielczej, które, gdy zapalone, informujÄ… kierowcÄ™ o potencjalnych problemach. JednÄ… z najważniejszych kontrolek jest ostrzegawcza kontrolka hamulca, która wÅ‚Ä…cza siÄ™, gdy tylko wystÄ…piÄ… problemy z ukÅ‚adem hamulcowym pojazdu. W ten sposób…
Czytaj więcej

Najczęściej czytane poradniki