Menu toggle

Witamy Wróć

Poradnik

5 typowych problemów z podwoziem i sposoby ich rozwiązywania

 

Podwozie samochodu zapewnia współczesny komfort jazdy i bezpieczne prowadzenie pojazdu. Aby zapewnić to w każdych warunkach jazdy, liczne elementy podwozia współpracują ze sobą w skoordynowany sposób.

Jeśli jedna lub więcej części podwozia jest zużyta lub uszkodzona, szybko pojawiają się problemy. Jednak występujące objawy nie zawsze są łatwe do zidentyfikowania. W naszym przewodniku wyjaśniamy, jak rozpoznać najczęstsze usterki podwozia i kiedy wskazana jest naprawa.

Pęknięta sprężyna podwozia

Sprężyny zawieszenia utrzymują ciężar pojazdu i jednocześnie zapewniają dobry komfort jazdy. W zależności od konstrukcji zamontowanego podwozia, sprężyna zawieszenia może być sprężyną śrubową lub resorem piórowym. W nowoczesnych samochodach najczęściej stosowane są sprężyny śrubowe, zarówno z przodu, jak i z tyłu. W tym przypadku sprężyny są montowane jako niezależny element lub w połączeniu z amortyzatorem, tworząc kolumnę zawieszenia.

Pęknięta sprężyna zawieszenia jest jednym z najczęstszych problemów z zawieszeniem samochodu. Objawy, które pojawiają się, gdy sprężyna zawieszenia jest uszkodzona, zwykle nie pozostają niezauważone przez długi czas. Na przykład, często występują nietypowe odgłosy, takie jak grzechotanie lub stukanie, gdy sprężyny zawieszenia są ściskane lub zwalniane. Metaliczne brzęczenie może również wystąpić, gdy nawierzchnia drogi jest nierówna. Często pojazd nadal zwisa z jednej strony.

Przyczyną pęknięcia sprężyny zawieszenia jest zazwyczaj przeciążenie lub zużycie. Nierzadko do usterki prowadzi połączenie obu tych czynników. Na przykład sprężyna może pęknąć podczas przejeżdżania przez krawężnik z powodu dużego obciążenia. Uszkodzone sprężyny zawieszenia należy wymienić. Używane sprężyny powinny być montowane tylko wtedy, gdy są w dobrym stanie. Najlepiej byłoby, gdyby lewa i prawa sprężyna były zawsze wymieniane razem.

Uszkodzony amortyzator

Amortyzatory samochodu zapewniają dobre trzymanie się drogi poprzez pochłanianie drgań. Z tego względu są one również nazywane tłumikami drgań. W obszarze podwozia amortyzator jest jedną z klasycznych części zużywających się, które ulegają awarii i wymagają wymiany. Podczas jazdy amortyzator współpracuje ze sprężyną zawieszenia. Za każdym razem, gdy zawieszenie ściska się lub rozciąga, amortyzator jest również poddawany obciążeniu.

Amortyzator pochłania drgania i siły występujące podczas zawieszenia i przekształca je w ciepło poprzez tarcie. Skutecznie zapobiega to kołysaniu się nadwozia i zapewnia bezpieczny kontakt kół z nawierzchnią. Większość pojazdów ma jeden amortyzator na koło, ale w niektórych przypadkach może być ich więcej. Amortyzatory w nowoczesnych samochodach są zwykle zaprojektowane jako amortyzatory olejowe lub gazowe, oba zawierające olej.

Ze względu na stałe obciążenie amortyzatory zużywają się po pewnym czasie. Usterka często objawia się wyciekiem oleju z amortyzatorów. Zachowanie samochodu podczas jazdy czasami wydaje się gąbczaste, gdy amortyzatory są uszkodzone. Droga hamowania może być również dłuższa, a opony mogą się bardziej zużywać. Uszkodzone amortyzatory należy zatem jak najszybciej wymienić. Używane amortyzatory jako zamienniki powinny być wizualnie i technicznie bez zarzutu.

Uszkodzony drążek sprzęgający

Drążek sprzęgający jest jedną z części podwozia, które są bardziej podatne na uszkodzenia z powodu starzenia się lub obciążenia. Element ten jest również nazywany drążkiem stabilizatora, kolumną stabilizatora lub drążkiem stabilizatora. W zależności od modelu pojazdu, znajduje się on tylko z przodu w obszarze zawieszenia przedniego koła lub również z tyłu na tylnej osi. W tym przypadku drążek łączący łączy stabilizator z zawieszeniem lub kolumną zawieszenia po każdej stronie pojazdu.

Zwłaszcza podczas szybkiej jazdy na zakrętach drążki sprzęgające zapewniają znacznie lepsze trzymanie się drogi przez pojazd. Powodują one, że siły działające na podwozie są przenoszone z jednej strony pojazdu na drugą za pośrednictwem stabilizatora. Dzięki kompensacji przez drążki sprzęgające i stabilizator, koło po zewnętrznej stronie zakrętu mniej się zapada.

Jeśli jeden lub więcej drążków sprzęgających zawieszenia podwozia jest uszkodzonych, staje się to zauważalne poprzez różne objawy. Między innymi może pogorszyć się prowadzenie samochodu, z większą tendencją do przechylania się na boki na zakrętach. Mogą również występować nietypowe odgłosy, takie jak dudnienie lub grzechotanie z obszaru zawieszenia. Objawy te mogą również występować poza zakrętami.

Wishbone uszkodzony

Wahacz jest jedną z najważniejszych części wielu podwozi. Wahacze łączą nadwozie ze wspornikiem koła. W zależności od konstrukcji podwozia, wahacze mogą znajdować się z przodu lub z tyłu pojazdu. Wahacze pozwalają kołom na sprężynowanie do wewnątrz i na zewnątrz, jednocześnie utrzymując zawieszenie kół w bezpiecznej pozycji. Podczas jazdy wahacze muszą przede wszystkim absorbować siły boczne działające na podwozie.

Jeśli wahacz poprzeczny pojazdu jest uszkodzony, na usterkę mogą wskazywać różne objawy. Zwłaszcza na złej nawierzchni mogą pojawić się dudniące lub grzechoczące dźwięki. Podczas gwałtownego skręcania mogą również wystąpić odgłosy pękania. Może również wystąpić uczucie gąbczastości podczas jazdy lub słabe zachowanie układu kierowniczego.

Wahacze są narażone na zwiększone obciążenia pod pojazdem. Prowadzi to do zużycia i rdzewienia pod wpływem wilgoci lub soli drogowej w zimie. W razie wypadku lub ze względu na ciągłe duże obciążenia podwozia, elementy mogą pęknąć lub wygiąć się. Wówczas konieczna jest wymiana wahaczy. W tym celu można łatwo wykorzystać używane części zamienne. Oprócz wahaczy, często uszkodzeniu ulegają odpowiednie tuleje wahaczy.

Zużyte łożysko amortyzatora

Mocowanie kolumny zawieszenia pojazdu łączy kolumny zawieszenia z nadwoziem. Element ten jest również nazywany mocowaniem kolumny zawieszenia lub mocowaniem wspornika kolumny zawieszenia. Na każdą kolumnę przypada jedno mocowanie w górnej części odpowiedniej kopuły kolumny. Aby móc absorbować wibracje i zmiany podwozia, mocowania kolumn są zaprojektowane tak, aby były elastyczne. W tym celu są one zwykle wykonane z połączenia twardej gumy i elementów metalowych.

Łożyska kopułkowe kolumny zawieszenia mogą zużywać się przy większych przebiegach lub twardnieć i stawać się porowate z powodu starzenia. Wówczas często pojawiają się takie objawy, jak niestabilne prowadzenie lub problemy z układem kierowniczym. Mogą pojawić się nietypowe odgłosy pękania, a także dudnienie na nierównej nawierzchni. Ponieważ uszkodzone łożyska amortyzatorów zmniejszają bezpieczeństwo jazdy, a inne części podwozia są poddawane większym naprężeniom, części te należy jak najszybciej wymienić.

Jeśli kolumny zawieszenia muszą zostać zdemontowane w celu montażu nowych sprężyn zawieszenia lub z powodu uszkodzonych amortyzatorów, dobrym pomysłem jest wymiana łożysk kolumny. Często łożyska są również zużyte w tym momencie, a ich wymiana jest dość prosta, jeśli kolumna i tak została zdemontowana. Łożyska amortyzatora nie są szczególnie drogie jako część zamienna. Jeśli są montowane jako używana część zamienna, upewnij się, że w idealnym stanie.

Najczęściej czytane poradniki