Menu toggle

Witamy Wróć

Poradnik

Konserwacja i naprawa samochodów elektrycznych: co może zrobić zwykły warsztat?

Wielu właścicieli samochodów elektrycznych zastanawia się, czy ich pojazd może zostać naprawiony w dowolnym warsztacie. Pytanie to jest uzasadnione, gdyż technologia wysokiego napięcia współczesnych pojazdów elektrycznych niesie ze sobą pewne zagrożenia. Z naszego poradnika dowiesz się, jakie prace może wykonywać warsztat samochodowy przy samochodzie elektrycznym i jakie wymagania obowiązują w tym zakresie.

Jakie naprawy samochodu elektrycznego może wykonywać mój warsztat?

Rodzaj napraw, do których wykonywania uprawniony jest warsztat, zależy w dużej mierze od kwalifikacji jego pracowników. Wyposażenie warsztatu ma również szczególne znaczenie w przypadku samochodów elektrycznych. Wygląd warsztatu niekoniecznie musi pozwalać na wyciąganie wniosków. Mniejsze warsztaty również mogą być uprawnione do naprawy samochodów elektrycznych, więc jeśli nie jesteś pewien, czy twój lokalny warsztat również naprawia samochody elektryczne, po prostu zapytaj bez zobowiązań. Warsztaty są świadome zmian w branży i często odpowiednio się rozwijają. Sporo firm dysponuje obecnie przeszkolonym personelem do naprawy samochodów elektrycznych, a także niezbędnym wyposażeniem warsztatowym.

Praca przy samochodach elektrycznych – sytuacja w Niemczech

Przepisy dotyczące wykonywania prac przy samochodach elektrycznych różnią się w zależności od kraju. W Niemczech przepisy bezpieczeństwa są stosunkowo surowe. Specjalne kwalifikacje są wymagane nawet do prostych czynności przy samochodzie elektrycznym. Nie jest to bynajmniej błędem, ponieważ układ wysokiego napięcia pojazdów elektrycznych kryje w sobie wiele niebezpieczeństw.

Żadnych napraw samochodów elektrycznych bez kwalifikacji

W Niemczech warsztaty nie mogą wykonywać żadnych prac przy samochodach elektrycznych bez odpowiednich kwalifikacji. Dotyczy to nawet odbioru pojazdu z czynnościami manewrowymi na terenie firmy. Wymiana uszkodzonego reflektora wymaga odpowiednich kwalifikacji do pracy przy samochodach elektrycznych. To samo dotyczy wymiany kół w samochodzie elektrycznym.

Zagrożenia podczas konserwacji i naprawy samochodów elektrycznych

Podczas wykonywania prac konserwacyjnych lub naprawczych przy pojazdach elektrycznych wystÄ™pujÄ… szczególne zagrożenia. Jest to przede wszystkim ryzyko porażenia prÄ…dem. WywoÅ‚ane przez system wysokiego napiÄ™cia, mogÄ… one szybko doprowadzić do uszczerbku na zdrowiu, a nawet Å›mierci. Konsekwencje mogÄ… być różne – od arytmii serca i oparzeÅ„ po uszkodzenia narzÄ…dów.

Kwalifikacja na poszczególnych etapach

W Niemczech istnieje kilka poziomów kwalifikacji do pracy przy pojazdach elektrycznych. Pracownik, który został przeszkolony jako mechanik samochodowy, nie może pracować przy samochodach elektrycznych bez dalszych kwalifikacji. Musi on posiadać odpowiednie dodatkowe kwalifikacje. Nawet wymiana opony wymaga niższego poziomu kwalifikacji w zakresie mobilności elektrycznej.

  1. Instruktor elektrotechniki: Instruktor elektrotechniki lub specjalista to pierwszy poziom kwalifikacji do pracy z samochodami elektrycznymi. Każdy, kto ukończył to szkolenie, jest upoważniony do wykonywania nieelektrycznych prac przy pojazdach elektrycznych jako pracownik warsztatu. Obejmuje to karoserię, wymianę płynów i manewrowanie.
  2. Specjaliści do pracy przy systemach iskrobezpiecznych HV: Drugi poziom kwalifikacji pozwala pracownikom warsztatu na wykonywanie szerzej zakrojonych prac przy samochodach elektrycznych. Po odpowiednim przeszkoleniu mechanik może wykonywać prace elektryczne przy samochodach pozbawionych napięcia. Na przykład wymiana sprężarki klimatyzacji lub części elektronicznych.
  3. Specjalista ds. prac przy pojazdach nieiskrobezpiecznych: Trzeci poziom kwalifikacji sprawia, że po ukończeniu szkolenia mechanik staje się ekspertem ds. pojazdów nieiskrobezpiecznych. Dzięki tym kwalifikacjom pracownik jest uprawniony do przeprowadzania diagnostyki i napraw części systemu wysokiego napięcia znajdujących się pod napięciem. Na przykład w pojeździe powypadkowym.

Kursy szkoleniowe i różne poziomy kwalifikacji wymagają różnej liczby jednostek szkoleniowych. Różne są także wymagania wstępne. Na przykład poziom 1 jest dostępny dla wszystkich pracowników warsztatów, którzy podlegają obowiązkowemu ubezpieczeniu. Poziom 2 wymaga ukończonych kwalifikacji zawodowych, a poziom 3 wymaga badań lekarskich.

Warsztaty wymagają specjalnego wyposażenia

Oprócz specjalnych kwalifikacji dla pracowników, istnieją inne przeszkody do pokonania, zanim warsztat będzie mógł z powodzeniem naprawiać samochody elektryczne. Obejmuje to specjalny projekt stanowisk pracy, a także wyposażenie w odpowiednie narzędzia. Tylko specjalnie przystosowane i zatwierdzone narzędzia mogą być używane w samochodach elektrycznych, dotyczy to również urządzeń pomiarowych. Aby chronić pracowników, do pracy przy samochodach elektrycznych należy zapewnić odpowiednią odzież ochronną. Obejmuje to na przykład specjalne rękawice izolacyjne do pracy przy systemach wysokiego napięcia, a także odpowiednią ochronę oczu. Obszar roboczy musi być wystarczająco duży i umożliwiać zastosowanie sprzętu zabezpieczającego, takiego jak barierki.

Przypadki specjalne tylko dla specjalistów

Niektóre naprawy pojazdów elektrycznych wymagają specjalistycznej wiedzy lub specjalnego sprzętu. Prace te często nie mogą być wykonywane przez lokalny warsztat, nawet jeśli posiada on odpowiednie kwalifikacje. Obejmuje to na przykład wymianę akumulatora napędowego w samochodzie elektrycznym. Te i podobnie skomplikowane prace są zazwyczaj wykonywane przez wyspecjalizowane warsztaty samochodów elektrycznych.

Naprawy czasami wykonywane tylko przez autoryzowane warsztaty

W pojedynczych przypadkach niektóre naprawy samochodów elektrycznych mogą być przeprowadzane wyłącznie w autoryzowanych warsztatach producenta pojazdu. Wynika to zazwyczaj ze specyfikacji producenta. Naprawy przeprowadzone w niezależnym warsztacie spowodowałyby unieważnienie gwarancji. Obejmuje to na przykład naprawy nadwozia pojazdów Tesla, które muszą być wykonywane w warsztacie Tesla Body Shop.

Prace te sÄ… dozwolone

Nie wszystkie pojazdy z napędem elektrycznym podlegają surowym przepisom dotyczącym napraw samochodów elektrycznych. Obejmuje to na przykład łagodne napędy hybrydowe, które działają przy napięciu 48 V. Pojazdy z napięciem pokładowym 24 V mogą być również naprawiane przez dowolnego mechanika w warsztacie. Limit dla napięcia DC wynosi 60 woltów.

Najczęściej czytane poradniki