Konserwacja i naprawa samochodów elektrycznych: co może zrobić zwykły warsztat?
1. Jakie naprawy samochodu elektrycznego może wykonywać mój warsztat?
2. Praca przy samochodach elektrycznych – sytuacja w Niemczech
Wielu właścicieli samochodów elektrycznych zastanawia się, czy ich pojazd może zostać naprawiony w dowolnym warsztacie. Pytanie to jest uzasadnione, gdyż technologia wysokiego napięcia współczesnych pojazdów elektrycznych niesie ze sobą pewne zagrożenia. Z naszego poradnika dowiesz się, jakie prace może wykonywać warsztat samochodowy przy samochodzie elektrycznym i jakie wymagania obowiązują w tym zakresie.
Jakie naprawy samochodu elektrycznego może wykonywać mój warsztat?
Rodzaj napraw, do których wykonywania uprawniony jest warsztat, zależy w dużej mierze od kwalifikacji jego pracowników. Wyposażenie warsztatu ma również szczególne znaczenie w przypadku samochodów elektrycznych. Wygląd warsztatu niekoniecznie musi pozwalać na wyciąganie wniosków. Mniejsze warsztaty również mogą być uprawnione do naprawy samochodów elektrycznych, więc jeśli nie jesteś pewien, czy twój lokalny warsztat również naprawia samochody elektryczne, po prostu zapytaj bez zobowiązań. Warsztaty są świadome zmian w branży i często odpowiednio się rozwijają. Sporo firm dysponuje obecnie przeszkolonym personelem do naprawy samochodów elektrycznych, a także niezbędnym wyposażeniem warsztatowym.
Praca przy samochodach elektrycznych – sytuacja w Niemczech
Przepisy dotyczące wykonywania prac przy samochodach elektrycznych różnią się w zależności od kraju. W Niemczech przepisy bezpieczeństwa są stosunkowo surowe. Specjalne kwalifikacje są wymagane nawet do prostych czynności przy samochodzie elektrycznym. Nie jest to bynajmniej błędem, ponieważ układ wysokiego napięcia pojazdów elektrycznych kryje w sobie wiele niebezpieczeństw.
Żadnych napraw samochodów elektrycznych bez kwalifikacji
W Niemczech warsztaty nie mogą wykonywać żadnych prac przy samochodach elektrycznych bez odpowiednich kwalifikacji. Dotyczy to nawet odbioru pojazdu z czynnościami manewrowymi na terenie firmy. Wymiana uszkodzonego reflektora wymaga odpowiednich kwalifikacji do pracy przy samochodach elektrycznych. To samo dotyczy wymiany kół w samochodzie elektrycznym.
Zagrożenia podczas konserwacji i naprawy samochodów elektrycznych
Podczas wykonywania prac konserwacyjnych lub naprawczych przy pojazdach elektrycznych wystÄ™pujÄ… szczególne zagrożenia. Jest to przede wszystkim ryzyko porażenia prÄ…dem. WywoÅ‚ane przez system wysokiego napiÄ™cia, mogÄ… one szybko doprowadzić do uszczerbku na zdrowiu, a nawet Å›mierci. Konsekwencje mogÄ… być różne – od arytmii serca i oparzeÅ„ po uszkodzenia narzÄ…dów.
Kwalifikacja na poszczególnych etapach
W Niemczech istnieje kilka poziomów kwalifikacji do pracy przy pojazdach elektrycznych. Pracownik, który został przeszkolony jako mechanik samochodowy, nie może pracować przy samochodach elektrycznych bez dalszych kwalifikacji. Musi on posiadać odpowiednie dodatkowe kwalifikacje. Nawet wymiana opony wymaga niższego poziomu kwalifikacji w zakresie mobilności elektrycznej.
- Instruktor elektrotechniki: Instruktor elektrotechniki lub specjalista to pierwszy poziom kwalifikacji do pracy z samochodami elektrycznymi. Każdy, kto ukończył to szkolenie, jest upoważniony do wykonywania nieelektrycznych prac przy pojazdach elektrycznych jako pracownik warsztatu. Obejmuje to karoserię, wymianę płynów i manewrowanie.
- Specjaliści do pracy przy systemach iskrobezpiecznych HV: Drugi poziom kwalifikacji pozwala pracownikom warsztatu na wykonywanie szerzej zakrojonych prac przy samochodach elektrycznych. Po odpowiednim przeszkoleniu mechanik może wykonywać prace elektryczne przy samochodach pozbawionych napięcia. Na przykład wymiana sprężarki klimatyzacji lub części elektronicznych.
- Specjalista ds. prac przy pojazdach nieiskrobezpiecznych: Trzeci poziom kwalifikacji sprawia, że po ukończeniu szkolenia mechanik staje się ekspertem ds. pojazdów nieiskrobezpiecznych. Dzięki tym kwalifikacjom pracownik jest uprawniony do przeprowadzania diagnostyki i napraw części systemu wysokiego napięcia znajdujących się pod napięciem. Na przykład w pojeździe powypadkowym.
Kursy szkoleniowe i różne poziomy kwalifikacji wymagają różnej liczby jednostek szkoleniowych. Różne są także wymagania wstępne. Na przykład poziom 1 jest dostępny dla wszystkich pracowników warsztatów, którzy podlegają obowiązkowemu ubezpieczeniu. Poziom 2 wymaga ukończonych kwalifikacji zawodowych, a poziom 3 wymaga badań lekarskich.
Warsztaty wymagają specjalnego wyposażenia
Oprócz specjalnych kwalifikacji dla pracowników, istnieją inne przeszkody do pokonania, zanim warsztat będzie mógł z powodzeniem naprawiać samochody elektryczne. Obejmuje to specjalny projekt stanowisk pracy, a także wyposażenie w odpowiednie narzędzia. Tylko specjalnie przystosowane i zatwierdzone narzędzia mogą być używane w samochodach elektrycznych, dotyczy to również urządzeń pomiarowych. Aby chronić pracowników, do pracy przy samochodach elektrycznych należy zapewnić odpowiednią odzież ochronną. Obejmuje to na przykład specjalne rękawice izolacyjne do pracy przy systemach wysokiego napięcia, a także odpowiednią ochronę oczu. Obszar roboczy musi być wystarczająco duży i umożliwiać zastosowanie sprzętu zabezpieczającego, takiego jak barierki.
Przypadki specjalne tylko dla specjalistów
Niektóre naprawy pojazdów elektrycznych wymagają specjalistycznej wiedzy lub specjalnego sprzętu. Prace te często nie mogą być wykonywane przez lokalny warsztat, nawet jeśli posiada on odpowiednie kwalifikacje. Obejmuje to na przykład wymianę akumulatora napędowego w samochodzie elektrycznym. Te i podobnie skomplikowane prace są zazwyczaj wykonywane przez wyspecjalizowane warsztaty samochodów elektrycznych.
Naprawy czasami wykonywane tylko przez autoryzowane warsztaty
W pojedynczych przypadkach niektóre naprawy samochodów elektrycznych mogą być przeprowadzane wyłącznie w autoryzowanych warsztatach producenta pojazdu. Wynika to zazwyczaj ze specyfikacji producenta. Naprawy przeprowadzone w niezależnym warsztacie spowodowałyby unieważnienie gwarancji. Obejmuje to na przykład naprawy nadwozia pojazdów Tesla, które muszą być wykonywane w warsztacie Tesla Body Shop.
Prace te sÄ… dozwolone
Nie wszystkie pojazdy z napędem elektrycznym podlegają surowym przepisom dotyczącym napraw samochodów elektrycznych. Obejmuje to na przykład łagodne napędy hybrydowe, które działają przy napięciu 48 V. Pojazdy z napięciem pokładowym 24 V mogą być również naprawiane przez dowolnego mechanika w warsztacie. Limit dla napięcia DC wynosi 60 woltów.
Najczęściej czytane poradniki
- Układ wtryskowy w samochodzie wyjaśniony w prosty sposób - części i funkcje u...
- Konserwacja i naprawa samochodów elektrycznych: co może zrobić zwykły warsztat...
- Zwiększanie osiągów poprzez chip tuning: korzyści, zagrożenia i wskazówki
- Przewodnik: Systemy komputerowe i oprogramowanie w samochodzie
- Które części do samochodów elektrycznych najczęściej wymagają naprawy lub w...
- Pojazdy hybrydowe: Jak działa samochód hybrydowy?
- Czym jest akumulator półprzewodnikowy do samochodów elektrycznych?
- Wszystko o czujnikach silnika: od silników spalinowych po samochody elektryczne
- Zwiększ zasięg samochodu elektrycznego: Jak każdy samochód elektryczny zwięks...
- Å»ywotność akumulatora w samochodzie elektrycznym: Jak przedÅ‚użyć żywotnoÅ›Ä...
- Jaka jest kompresja silnika samochodowego?
- To jest pojemność skokowa silnika samochodowego
- Zawory silnika spalinowego: działanie, usterki i naprawa
- Podstawowe komponenty silnika spalinowego - części i funkcje
- Smarowanie silnika w samochodach: komponenty, funkcje i usterki
- Wpływ produkcji nowych części samochodowych na środowisko
- Wszystko o klasach zanieczyszczeń i ich roli w ochronie środowiska
- Remont silnika: Na czym polega remont silnika i ile kosztuje?
- Produkcja części samochodowych OEM: kluczowe elementy sektora
- Zrozumienie mocy silnika - wglÄ…d w technologiÄ™ silnika samochodowego
- Układ kierowniczy samochodu - budowa i działanie
- Układ hamulcowy samochodu - budowa, części i działanie
- Rodzaje silników w samochodach: silnik w układzie V, silnik rzędowy i silnik ty...
- 8 wskazówek przed zakupem używanego samochodu elektrycznego
- Rozróżnianie części OEM, części z rynku wtórnego i podrobionych części sa...
- Kontrolka EPC świeci się lub miga: Co robić?
- Pompa hamulcowa: działanie, wykrywanie usterek i naprawa
- Części samochodowe OEM do samochodów hybrydowych i elektrycznych
- Używane części do youngtimerów i samochodów klasycznych - najlepsze porady
- Tempomat: Działanie i naprawa tempomatu w samochodzie
- Układ wydechowy: Wszystko, co musisz wiedzieć o częściach i działaniu układu...
- System zamykania: bezpieczeństwo i niezawodne zamykanie samochodu
- Układ dolotowy powietrza do silnika - części, funkcje i wymiana
- Uszkodzony zacisk hamulcowy? Jak wymienić go samodzielnie
- Układ paliwowy: części układu paliwowego od zbiornika do cylindra
- Klimatyzacja: funkcje i komponenty samochodowego układu klimatyzacji
- Sprzęgło: struktura i funkcja wyjaśnione w prosty sposób
- Wykrywanie i wymiana uszkodzonej pompy paliwa
- Zaskoczony? Tak wiele pomp działa w samochodzie
- Najczęstsze przyczyny wadliwego samochodu elektrycznego
- 6 najważniejszych elementów bezpieczeństwa samochodu
- BÅ‚yskawiczna identyfikacja i naprawa uszkodzonego rozrusznika
- 5 typowych problemów z podwoziem i sposoby ich rozwiązywania
- 10 nieznanych części samochodowych, o których nie wie wielu kierowców
- Chłodzenie silnika: funkcja i ważne elementy układu chłodzenia
- Różnice między silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi
- Napęd na wszystkie koła: Jak działa mechanika i elementy napędu na wszystkie k...
- Jednostka sterujÄ…ca silnika samochodu: wszystko o komponentach i funkcjonowaniu
- Uszkodzona jednostka sterujÄ…ca silnika: przyczyny, objawy i naprawa
- HP vs. moment obrotowy: Jaka jest różnica między mocą a momentem obrotowym?
- Podstawy silników elektrycznych: jak sÄ… zbudowane, jak dziaÅ‚ajÄ… i czym siÄ™ rÃ...
- Używane części do samochodów elektrycznych: Na co zwrócić uwagę?
- VIN: Rola numeru nadwozia przy zakupie używanych części samochodowych
- Uszkodzona pompa układu ABS: Funkcja, przyczyny awarii, naprawa i wymiana
- Uszkodzona dysza wtryskowa: Diagnoza, czyszczenie i wymiana wtryskiwaczy
- Podwozie: Przegląd wszystkich elementów zawieszenia i ich funkcje
- Uszkodzony alternator: Jakie objawy występują i kiedy należy wymienić element?
- Uszkodzona pompa cieczy chłodzącej: Jakie są symptomy awarii i jak wygląda nap...
- Uszkodzona przekładnia kierownicza: Jakie są objawy i kiedy należy wymienić te...
- Uszkodzona sonda lambda: Jakie są objawy i czy mogę wyczyścić czujnik?
- Uszkodzona sprężarka klimatyzacji: Jakie są objawy i kiedy należy wymienić ko...
- Uszkodzony kolektor dolotowy: Wymienić uszczelkę czy wyczyścić kolektor?
- Nieszczelny kolektor wydechowy: Objawy uszkodzenia kolektora wydechowego lub uszcz...
- Zepsute sprzęgło: Te objawy wskazują na uszkodzenie
- Uszkodzona pompa układu wspomagania: Jakie objawy występują i kiedy należy wym...
- Uszkodzona turbosprężarka: Naprawa czy wymiana?
- Typowe problemy i naprawa uszkodzonych wałów napędowych
- Przyczyny hałasu silnika i co robić?
- Urządzenia diagnostyczne do samochodów: Czy posiadanie skanera OBD jest przydatn...
- Kiedy i jak wymieniać tarcze hamulcowe i klocki hamulcowe?
- Zapalenie się kontrolki ostrzegawczej hamulca - przyczyny i co robić?
- Uszkodzony zawór EGR: Jak unikać problemów z silnikiem i oczyścić zawór EGR?
- Poprawa zużycia paliwa: Jak samochód zużywa mniej paliwa?
- Piszczące hamulce: Dlaczego hamulce piszczą i jak się tego pozbyć?
- Bezpieczne podnoszenie pojazdu: Jak podnieść samochód za pomocą lewarka i koby...
- TÅ‚umik samochodowy: Usterki i wymiana
- Kod skrzyni biegów: Co oznacza i gdzie się znajduje?
- Silnik samochodu elektrycznego: Jakie części samochodów elektrycznych można wy...
- Przegrzanie silnika: Co należy zrobić, gdy silnik się przegrzeje?
- Zapalona kontrolka silnika: Co powinien zrobić kierowca samochodu?
- Niepożądany zapach w pojeździe: Rodzaje, przyczyny i sposoby na pozbycie się n...
- Zalety zakupu części samochodowych używanych w internecie w porównaniu z wizyt...
- Kod silnika: Co oznacza ten kod i gdzie można go znaleźć w samochodzie?
- Narzędzia do naprawy samochodu: 10 narzędzi, które powinieneś mieć
- Błędy podczas naprawy pojazdu: Oto 7 najczęstszych pomyłek
- Skrzynia biegów pojazdu: jaka jest różnica między manualną a automatyczną pr...
- Przebieg: Jak przebieg wpływa na używane części zamienne?
- Recykling samochodów: Co dzieje siÄ™ z samochodem podczas recyklingu?Â
- Oryginalne części OEM a zamienniki - oto różnice
- Zalety oraz wady nowych i używanych części samochodowych
- Ważne kategorie części samochodowych i ich funkcje
- Przewodnik po komponentach i funkcjach silnika samochodowego
- Jak założyć własny, przydomowy warsztat samochodowy? - Najcenniejsze wskazówk...
- Częste problemy z silnikiem samochodowym: Diagnozowanie przyczyn awarii i usuwani...
- Wymiana części samochodowych: Czynności naprawcze, których nie powinieneś wyk...
- Poradnik: Samodzielne serwisowanie i naprawa samochodu
- Kapitalny remont silnika: Co warto wiedzieć?
- Poradnik: Jak dbać o silnik samochodu?
- Hałas w układzie wspomagania kierownicy - najczęstsze przyczyny i usuwanie uste...
- Najczęstsze przyczyny hałasu tylnego mechanizmu różnicowego, rozwiązywanie pr...
- Informacje o numerze VIN
- Informacje o tablicy rejestracyjnej i numerze VIN