Klimatyzacja: funkcje i komponenty samochodowego układu klimatyzacji
1. Funkcje układu klimatyzacji w samochodzie
2. Funkcje i elementy układu klimatyzacji
Układ klimatyzacji jest obecnie uważany za standard we wszystkich nowoczesnych pojazdach. W samochodzie klimatyzacja zapewnia chłodzenie latem i zwiększa komfort podczas jazdy. Ponadto układ klimatyzacji zmniejsza wilgotność i chroni szyby przed zaparowaniem jesienią. System klimatyzacji samochodowej obejmuje również nagrzewnicę, która rozprowadza przyjemne ciepło w pojeździe w zimnych miesiącach. Dowiedz się wszystkiego, co musisz wiedzieć o klimatyzacji, ogrzewaniu i kontroli klimatu w samochodzie.
Funkcje układu klimatyzacji w samochodzie
Układ klimatyzacji zapewnia zawsze przyjemną temperaturę w kabinie pasażerskiej samochodu. W tym celu każdy samochód jest wyposażony w system ogrzewania, który zapewnia przyjemne temperatury w zimie. Nowoczesne samochody posiadają również system klimatyzacji, który zapewnia przyjemne chłodzenie wnętrza, gdy temperatura na zewnątrz jest wysoka. System wentylacji odpowiada za rozprowadzanie ciepłego lub zimnego powietrza w pojeździe. Jeden lub więcej wentylatorów generuje strumień powietrza, który przepływa z dysz do przedziału pasażerskiego samochodu. Kierowca ma wpływ na dystrybucję powietrza za pomocą różnych elementów sterujących, a także na intensywność lub żądaną temperaturę.
Klimatyzacja w samochodzie a bezpieczeństwo
Klimatyzacja w samochodzie nie tylko zwiększa komfort jazdy, ale także poprawia bezpieczeństwo podczas jazdy. Klimatyzacja zapewnia między innymi, że do wnętrza dostarczane jest tylko osuszone powietrze z otoczenia. Zapobiega to zaparowywaniu szyb przy wysokiej wilgotności powietrza jesienią, co poprawia widoczność kierowcy. Intensywne upały latem szybko obniżają koncentrację podczas jazdy. Niektórzy kierowcy doświadczają również problemów z krążeniem, gdy temperatura w samochodzie wzrasta. Z drugiej strony, jeśli temperatura wewnątrz samochodu jest komfortowa, kierowca może się lepiej skoncentrować. System klimatyzacji pomaga więc zapobiegać wypadkom.
Funkcje i elementy układu klimatyzacji
Układ klimatyzacji w samochodzie jest układem zamkniętym, w którym czynnik chłodniczy krąży pod ciśnieniem. Zasadniczo systemy klimatyzacji w samochodach działają w taki sam sposób, jak każda inna jednostka klimatyzacji i nie ma prawie żadnej różnicy w sposobie ich działania. Oprócz sprężarki jako najważniejszej części, układ klimatyzacji w samochodzie składa się ze skraplacza, filtra klimatyzacji, zaworu rozprężnego i parownika. Czynnik chłodniczy jest sprężany przez sprężarkę i podawany pod ciśnieniem do skraplacza. Skraplacz odbiera ciepło od czynnika chłodniczego. Następnie czynnik chłodniczy jest kierowany przez osuszacz klimatyzacji i zawór rozprężny do parownika. Parownik zapewnia, że powietrze dostaje się do przedziału pasażerskiego w znacznie niższej temperaturze.
Ważne elementy układu klimatyzacji w skrócie
- Sprężarka klimatyzacji: Sprężarka, znana również jako pompa klimatyzacji, jest sercem układu klimatyzacji. W samochodach sprężarki te są napędzane bezpośrednio przez silnik za pomocą paska i są utrzymywane na miejscu przez wspornik pompy klimatyzacji lub mocowanie pompy klimatyzacji. Sprężarka spręża czynnik chłodniczy układu klimatyzacji pod wysokim ciśnieniem, co powoduje wzrost temperatury.
- Skraplacz: Ze sprężarki gazowy czynnik chłodniczy jest doprowadzany do skraplacza. Zwykle znajduje się on z przodu pojazdu, w pobliżu chłodnicy. Wentylator z wirnikiem zapewnia w razie potrzeby przepływ wystarczającej ilości powietrza przez skraplacz. Powoduje to, że skraplacz uwalnia ciepło zawarte w czynniku chłodniczym do otoczenia.
- Osuszacz klimatyzacji: Układy klimatyzacji w samochodach są wyposażone w osuszacz, który działa na zasadzie filtra osuszacza. Osuszacz klimatyzacji filtruje z czynnika chłodniczego zawiesiny i zanieczyszczenia, takie jak ścieranie ze sprężarki. Filtr usuwa również wilgoć z czynnika chłodniczego, która może prowadzić do korozji lub usterki układu.
- Zawór rozprężny: Zawór rozprężny kontroluje przepływ czynnika chłodniczego do parownika klimatyzatora. Przed zaworem rozprężnym panuje stałe ciśnienie, podczas gdy czynnik chłodniczy znajdujący się za zaworem przepływa do parownika. Niektóre klimatyzatory mają przepustnicę zamiast zaworu rozprężnego, przez którą przepuszczany jest czynnik chłodniczy.
- Parownik: Parownik jest wymiennikiem ciepła, który chłodzi wnętrze. Gdy czynnik chłodniczy za zaworem rozprężnym rozpręża się w parowniku, zmienia się z cieczy w gaz. Podczas tego procesu ciepło jest pobierane z powietrza przepływającego przez parownik. Duża powierzchnia zapewnia dobrą wydajność chłodzenia.
Nagrzewnica i jej podzespoły
Nagrzewnica samochodowa zapewnia komfortową temperaturę wewnątrz pojazdu, gdy na zewnątrz jest zimno. W pojazdach z silnikiem spalinowym, silnik generuje energię grzewczą dla nagrzewnicy. Samochody z silnikami elektrycznymi wykorzystują nagrzewnicę elektryczną, która jest zasilana energią elektryczną z akumulatorów. Ogrzewanie jest wymogiem prawnym dla samochodów w Niemczech i musi być sprawne. W związku z tym zaleca się przeprowadzenie krótkiego testu przed głównym przeglądem.
- Wymiennik ciepła: Wymiennik ciepła przenosi ciepło wody chłodzącej do kabiny pasażerskiej. Przepływa przez niego gorąca woda chłodząca i dmuchawa powietrza.
- Wentylator nagrzewnicy: Wentylator nagrzewnicy jest zainstalowany w pobliżu kabiny pasażerskiej, zwykle za deską rozdzielczą. Wentylator zapewnia niezbędny przepływ powietrza w pojeździe.
- Wąż wymiennika ciepła: Wymiennik ciepła jest zasilany ciepłą wodą chłodzącą za pośrednictwem węża wymiennika ciepła. Powrót do silnika również odbywa się za pomocą węża.
- Obudowa nagrzewnicy: Obudowa nagrzewnicy mieści nagrzewnicę i, w zależności od modelu, także wentylator. Przełączniki i przepustnice sterujące mogą być zintegrowane z obudową.
- Rezystor dmuchawy: Wiele modeli pojazdów jest wyposażonych w rezystor dmuchawy nagrzewnicy. Umożliwia to przełączanie wentylatora na różne stopnie.
- Element grzejny: Element grzejny elektrycznej nagrzewnicy powietrza dodatkowego generuje ciepło z energii elektrycznej. W ten sposób pojazd jest ogrzewany, nawet jeśli silnik nie jest jeszcze wystarczająco ciepły.
Sterowanie ogrzewaniem i klimatyzacjÄ…
Kontrola temperatury we wnętrzu wymaga doskonałej współpracy różnych komponentów. Złożony system zapewnia przyjemną temperaturę wnętrza o każdej porze roku. Kierowca reguluje żądaną temperaturę na desce rozdzielczej. W zależności od modelu, system jest obsługiwany za pomocą różnych przełączników, suwaków lub pokręteł. Aby oszczędzać energię, klimatyzacja powinna być wyłączona, gdy chłodzenie nie jest wymagane.
Nowoczesne samochody są wyposażone w automatyczny system sterowania klimatyzacją i ogrzewaniem. Tutaj kierowca może dowolnie wybrać żądany klimat, taki jak temperatura, a czasem także wilgotność. Automatyczny system klimatyzacji odpowiednio steruje klimatyzacją lub aktywuje funkcję ogrzewania. Czujnik klimatyzacji mierzy klimat w kabinie pasażerskiej i przesyła dane do jednostki sterującej systemu klimatyzacji.
Najczęściej czytane poradniki
- Układ wtryskowy w samochodzie wyjaśniony w prosty sposób - części i funkcje u...
- Konserwacja i naprawa samochodów elektrycznych: co może zrobić zwykły warsztat...
- Zwiększanie osiągów poprzez chip tuning: korzyści, zagrożenia i wskazówki
- Przewodnik: Systemy komputerowe i oprogramowanie w samochodzie
- Które części do samochodów elektrycznych najczęściej wymagają naprawy lub w...
- Pojazdy hybrydowe: Jak działa samochód hybrydowy?
- Czym jest akumulator półprzewodnikowy do samochodów elektrycznych?
- Wszystko o czujnikach silnika: od silników spalinowych po samochody elektryczne
- Zwiększ zasięg samochodu elektrycznego: Jak każdy samochód elektryczny zwięks...
- Å»ywotność akumulatora w samochodzie elektrycznym: Jak przedÅ‚użyć żywotnoÅ›Ä...
- Jaka jest kompresja silnika samochodowego?
- To jest pojemność skokowa silnika samochodowego
- Zawory silnika spalinowego: działanie, usterki i naprawa
- Podstawowe komponenty silnika spalinowego - części i funkcje
- Smarowanie silnika w samochodach: komponenty, funkcje i usterki
- Wpływ produkcji nowych części samochodowych na środowisko
- Wszystko o klasach zanieczyszczeń i ich roli w ochronie środowiska
- Remont silnika: Na czym polega remont silnika i ile kosztuje?
- Produkcja części samochodowych OEM: kluczowe elementy sektora
- Zrozumienie mocy silnika - wglÄ…d w technologiÄ™ silnika samochodowego
- Układ kierowniczy samochodu - budowa i działanie
- Układ hamulcowy samochodu - budowa, części i działanie
- Rodzaje silników w samochodach: silnik w układzie V, silnik rzędowy i silnik ty...
- 8 wskazówek przed zakupem używanego samochodu elektrycznego
- Rozróżnianie części OEM, części z rynku wtórnego i podrobionych części sa...
- Kontrolka EPC świeci się lub miga: Co robić?
- Pompa hamulcowa: działanie, wykrywanie usterek i naprawa
- Części samochodowe OEM do samochodów hybrydowych i elektrycznych
- Używane części do youngtimerów i samochodów klasycznych - najlepsze porady
- Tempomat: Działanie i naprawa tempomatu w samochodzie
- Układ wydechowy: Wszystko, co musisz wiedzieć o częściach i działaniu układu...
- System zamykania: bezpieczeństwo i niezawodne zamykanie samochodu
- Układ dolotowy powietrza do silnika - części, funkcje i wymiana
- Uszkodzony zacisk hamulcowy? Jak wymienić go samodzielnie
- Układ paliwowy: części układu paliwowego od zbiornika do cylindra
- Klimatyzacja: funkcje i komponenty samochodowego układu klimatyzacji
- Sprzęgło: struktura i funkcja wyjaśnione w prosty sposób
- Wykrywanie i wymiana uszkodzonej pompy paliwa
- Zaskoczony? Tak wiele pomp działa w samochodzie
- Najczęstsze przyczyny wadliwego samochodu elektrycznego
- 6 najważniejszych elementów bezpieczeństwa samochodu
- BÅ‚yskawiczna identyfikacja i naprawa uszkodzonego rozrusznika
- 5 typowych problemów z podwoziem i sposoby ich rozwiązywania
- 10 nieznanych części samochodowych, o których nie wie wielu kierowców
- Chłodzenie silnika: funkcja i ważne elementy układu chłodzenia
- Różnice między silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi
- Napęd na wszystkie koła: Jak działa mechanika i elementy napędu na wszystkie k...
- Jednostka sterujÄ…ca silnika samochodu: wszystko o komponentach i funkcjonowaniu
- Uszkodzona jednostka sterujÄ…ca silnika: przyczyny, objawy i naprawa
- HP vs. moment obrotowy: Jaka jest różnica między mocą a momentem obrotowym?
- Podstawy silników elektrycznych: jak sÄ… zbudowane, jak dziaÅ‚ajÄ… i czym siÄ™ rÃ...
- Używane części do samochodów elektrycznych: Na co zwrócić uwagę?
- VIN: Rola numeru nadwozia przy zakupie używanych części samochodowych
- Uszkodzona pompa układu ABS: Funkcja, przyczyny awarii, naprawa i wymiana
- Uszkodzona dysza wtryskowa: Diagnoza, czyszczenie i wymiana wtryskiwaczy
- Podwozie: Przegląd wszystkich elementów zawieszenia i ich funkcje
- Uszkodzony alternator: Jakie objawy występują i kiedy należy wymienić element?
- Uszkodzona pompa cieczy chłodzącej: Jakie są symptomy awarii i jak wygląda nap...
- Uszkodzona przekładnia kierownicza: Jakie są objawy i kiedy należy wymienić te...
- Uszkodzona sonda lambda: Jakie są objawy i czy mogę wyczyścić czujnik?
- Uszkodzona sprężarka klimatyzacji: Jakie są objawy i kiedy należy wymienić ko...
- Uszkodzony kolektor dolotowy: Wymienić uszczelkę czy wyczyścić kolektor?
- Nieszczelny kolektor wydechowy: Objawy uszkodzenia kolektora wydechowego lub uszcz...
- Zepsute sprzęgło: Te objawy wskazują na uszkodzenie
- Uszkodzona pompa układu wspomagania: Jakie objawy występują i kiedy należy wym...
- Uszkodzona turbosprężarka: Naprawa czy wymiana?
- Typowe problemy i naprawa uszkodzonych wałów napędowych
- Przyczyny hałasu silnika i co robić?
- Urządzenia diagnostyczne do samochodów: Czy posiadanie skanera OBD jest przydatn...
- Kiedy i jak wymieniać tarcze hamulcowe i klocki hamulcowe?
- Zapalenie się kontrolki ostrzegawczej hamulca - przyczyny i co robić?
- Uszkodzony zawór EGR: Jak unikać problemów z silnikiem i oczyścić zawór EGR?
- Poprawa zużycia paliwa: Jak samochód zużywa mniej paliwa?
- Piszczące hamulce: Dlaczego hamulce piszczą i jak się tego pozbyć?
- Bezpieczne podnoszenie pojazdu: Jak podnieść samochód za pomocą lewarka i koby...
- TÅ‚umik samochodowy: Usterki i wymiana
- Kod skrzyni biegów: Co oznacza i gdzie się znajduje?
- Silnik samochodu elektrycznego: Jakie części samochodów elektrycznych można wy...
- Przegrzanie silnika: Co należy zrobić, gdy silnik się przegrzeje?
- Zapalona kontrolka silnika: Co powinien zrobić kierowca samochodu?
- Niepożądany zapach w pojeździe: Rodzaje, przyczyny i sposoby na pozbycie się n...
- Zalety zakupu części samochodowych używanych w internecie w porównaniu z wizyt...
- Kod silnika: Co oznacza ten kod i gdzie można go znaleźć w samochodzie?
- Narzędzia do naprawy samochodu: 10 narzędzi, które powinieneś mieć
- Błędy podczas naprawy pojazdu: Oto 7 najczęstszych pomyłek
- Skrzynia biegów pojazdu: jaka jest różnica między manualną a automatyczną pr...
- Przebieg: Jak przebieg wpływa na używane części zamienne?
- Recykling samochodów: Co dzieje siÄ™ z samochodem podczas recyklingu?Â
- Oryginalne części OEM a zamienniki - oto różnice
- Zalety oraz wady nowych i używanych części samochodowych
- Ważne kategorie części samochodowych i ich funkcje
- Przewodnik po komponentach i funkcjach silnika samochodowego
- Jak założyć własny, przydomowy warsztat samochodowy? - Najcenniejsze wskazówk...
- Częste problemy z silnikiem samochodowym: Diagnozowanie przyczyn awarii i usuwani...
- Wymiana części samochodowych: Czynności naprawcze, których nie powinieneś wyk...
- Poradnik: Samodzielne serwisowanie i naprawa samochodu
- Kapitalny remont silnika: Co warto wiedzieć?
- Poradnik: Jak dbać o silnik samochodu?
- Hałas w układzie wspomagania kierownicy - najczęstsze przyczyny i usuwanie uste...
- Najczęstsze przyczyny hałasu tylnego mechanizmu różnicowego, rozwiązywanie pr...
- Informacje o numerze VIN
- Informacje o tablicy rejestracyjnej i numerze VIN