Menu toggle

Witamy Wróć

Poradnik

Klimatyzacja: funkcje i komponenty samochodowego układu klimatyzacji

 

Układ klimatyzacji jest obecnie uważany za standard we wszystkich nowoczesnych pojazdach. W samochodzie klimatyzacja zapewnia chłodzenie latem i zwiększa komfort podczas jazdy. Ponadto układ klimatyzacji zmniejsza wilgotność i chroni szyby przed zaparowaniem jesienią. System klimatyzacji samochodowej obejmuje również nagrzewnicę, która rozprowadza przyjemne ciepło w pojeździe w zimnych miesiącach. Dowiedz się wszystkiego, co musisz wiedzieć o klimatyzacji, ogrzewaniu i kontroli klimatu w samochodzie.

Funkcje układu klimatyzacji w samochodzie

Układ klimatyzacji zapewnia zawsze przyjemną temperaturę w kabinie pasażerskiej samochodu. W tym celu każdy samochód jest wyposażony w system ogrzewania, który zapewnia przyjemne temperatury w zimie. Nowoczesne samochody posiadają również system klimatyzacji, który zapewnia przyjemne chłodzenie wnętrza, gdy temperatura na zewnątrz jest wysoka. System wentylacji odpowiada za rozprowadzanie ciepłego lub zimnego powietrza w pojeździe. Jeden lub więcej wentylatorów generuje strumień powietrza, który przepływa z dysz do przedziału pasażerskiego samochodu. Kierowca ma wpływ na dystrybucję powietrza za pomocą różnych elementów sterujących, a także na intensywność lub żądaną temperaturę.

Klimatyzacja w samochodzie a bezpieczeństwo

Klimatyzacja w samochodzie nie tylko zwiększa komfort jazdy, ale także poprawia bezpieczeństwo podczas jazdy. Klimatyzacja zapewnia między innymi, że do wnętrza dostarczane jest tylko osuszone powietrze z otoczenia. Zapobiega to zaparowywaniu szyb przy wysokiej wilgotności powietrza jesienią, co poprawia widoczność kierowcy. Intensywne upały latem szybko obniżają koncentrację podczas jazdy. Niektórzy kierowcy doświadczają również problemów z krążeniem, gdy temperatura w samochodzie wzrasta. Z drugiej strony, jeśli temperatura wewnątrz samochodu jest komfortowa, kierowca może się lepiej skoncentrować. System klimatyzacji pomaga więc zapobiegać wypadkom.

Funkcje i elementy układu klimatyzacji

Układ klimatyzacji w samochodzie jest układem zamkniętym, w którym czynnik chłodniczy krąży pod ciśnieniem. Zasadniczo systemy klimatyzacji w samochodach działają w taki sam sposób, jak każda inna jednostka klimatyzacji i nie ma prawie żadnej różnicy w sposobie ich działania. Oprócz sprężarki jako najważniejszej części, układ klimatyzacji w samochodzie składa się ze skraplacza, filtra klimatyzacji, zaworu rozprężnego i parownika. Czynnik chłodniczy jest sprężany przez sprężarkę i podawany pod ciśnieniem do skraplacza. Skraplacz odbiera ciepło od czynnika chłodniczego. Następnie czynnik chłodniczy jest kierowany przez osuszacz klimatyzacji i zawór rozprężny do parownika. Parownik zapewnia, że powietrze dostaje się do przedziału pasażerskiego w znacznie niższej temperaturze.

Ważne elementy układu klimatyzacji w skrócie

  1. Sprężarka klimatyzacji: Sprężarka, znana również jako pompa klimatyzacji, jest sercem układu klimatyzacji. W samochodach sprężarki te są napędzane bezpośrednio przez silnik za pomocą paska i są utrzymywane na miejscu przez wspornik pompy klimatyzacji lub mocowanie pompy klimatyzacji. Sprężarka spręża czynnik chłodniczy układu klimatyzacji pod wysokim ciśnieniem, co powoduje wzrost temperatury.
  2. Skraplacz: Ze sprężarki gazowy czynnik chłodniczy jest doprowadzany do skraplacza. Zwykle znajduje się on z przodu pojazdu, w pobliżu chłodnicy. Wentylator z wirnikiem zapewnia w razie potrzeby przepływ wystarczającej ilości powietrza przez skraplacz. Powoduje to, że skraplacz uwalnia ciepło zawarte w czynniku chłodniczym do otoczenia.
  3. Osuszacz klimatyzacji: Układy klimatyzacji w samochodach są wyposażone w osuszacz, który działa na zasadzie filtra osuszacza. Osuszacz klimatyzacji filtruje z czynnika chłodniczego zawiesiny i zanieczyszczenia, takie jak ścieranie ze sprężarki. Filtr usuwa również wilgoć z czynnika chłodniczego, która może prowadzić do korozji lub usterki układu.
  4. Zawór rozprężny: Zawór rozprężny kontroluje przepływ czynnika chłodniczego do parownika klimatyzatora. Przed zaworem rozprężnym panuje stałe ciśnienie, podczas gdy czynnik chłodniczy znajdujący się za zaworem przepływa do parownika. Niektóre klimatyzatory mają przepustnicę zamiast zaworu rozprężnego, przez którą przepuszczany jest czynnik chłodniczy.
  5. Parownik: Parownik jest wymiennikiem ciepła, który chłodzi wnętrze. Gdy czynnik chłodniczy za zaworem rozprężnym rozpręża się w parowniku, zmienia się z cieczy w gaz. Podczas tego procesu ciepło jest pobierane z powietrza przepływającego przez parownik. Duża powierzchnia zapewnia dobrą wydajność chłodzenia.

Nagrzewnica i jej podzespoły

Nagrzewnica samochodowa zapewnia komfortową temperaturę wewnątrz pojazdu, gdy na zewnątrz jest zimno. W pojazdach z silnikiem spalinowym, silnik generuje energię grzewczą dla nagrzewnicy. Samochody z silnikami elektrycznymi wykorzystują nagrzewnicę elektryczną, która jest zasilana energią elektryczną z akumulatorów. Ogrzewanie jest wymogiem prawnym dla samochodów w Niemczech i musi być sprawne. W związku z tym zaleca się przeprowadzenie krótkiego testu przed głównym przeglądem.

  • Wymiennik ciepÅ‚a: Wymiennik ciepÅ‚a przenosi ciepÅ‚o wody chÅ‚odzÄ…cej do kabiny pasażerskiej. PrzepÅ‚ywa przez niego gorÄ…ca woda chÅ‚odzÄ…ca i dmuchawa powietrza.
  • Wentylator nagrzewnicy: Wentylator nagrzewnicy jest zainstalowany w pobliżu kabiny pasażerskiej, zwykle za deskÄ… rozdzielczÄ…. Wentylator zapewnia niezbÄ™dny przepÅ‚yw powietrza w pojeździe.
  • Wąż wymiennika ciepÅ‚a: Wymiennik ciepÅ‚a jest zasilany ciepÅ‚Ä… wodÄ… chÅ‚odzÄ…cÄ… za poÅ›rednictwem węża wymiennika ciepÅ‚a. Powrót do silnika również odbywa siÄ™ za pomocÄ… węża.
  • Obudowa nagrzewnicy: Obudowa nagrzewnicy mieÅ›ci nagrzewnicÄ™ i, w zależnoÅ›ci od modelu, także wentylator. PrzeÅ‚Ä…czniki i przepustnice sterujÄ…ce mogÄ… być zintegrowane z obudowÄ….
  • Rezystor dmuchawy: Wiele modeli pojazdów jest wyposażonych w rezystor dmuchawy nagrzewnicy. Umożliwia to przeÅ‚Ä…czanie wentylatora na różne stopnie.
  • Element grzejny: Element grzejny elektrycznej nagrzewnicy powietrza dodatkowego generuje ciepÅ‚o z energii elektrycznej. W ten sposób pojazd jest ogrzewany, nawet jeÅ›li silnik nie jest jeszcze wystarczajÄ…co ciepÅ‚y.

Sterowanie ogrzewaniem i klimatyzacjÄ…

Kontrola temperatury we wnętrzu wymaga doskonałej współpracy różnych komponentów. Złożony system zapewnia przyjemną temperaturę wnętrza o każdej porze roku. Kierowca reguluje żądaną temperaturę na desce rozdzielczej. W zależności od modelu, system jest obsługiwany za pomocą różnych przełączników, suwaków lub pokręteł. Aby oszczędzać energię, klimatyzacja powinna być wyłączona, gdy chłodzenie nie jest wymagane.

Nowoczesne samochody są wyposażone w automatyczny system sterowania klimatyzacją i ogrzewaniem. Tutaj kierowca może dowolnie wybrać żądany klimat, taki jak temperatura, a czasem także wilgotność. Automatyczny system klimatyzacji odpowiednio steruje klimatyzacją lub aktywuje funkcję ogrzewania. Czujnik klimatyzacji mierzy klimat w kabinie pasażerskiej i przesyła dane do jednostki sterującej systemu klimatyzacji.

Najczęściej czytane poradniki