Menu toggle

Witamy Wróć

Poradnik

Układ wydechowy: Wszystko, co musisz wiedzieć o częściach i działaniu układu wydechowego

Układ wydechowy samochodu kieruje przepływ spalin z dala od pojazdu i redukuje wynikający z tego hałas. Nowoczesny układ wydechowy zawiera również elementy, które pomagają zmniejszyć ilość zanieczyszczeń w spalinach powstających podczas spalania. W tym artykule dowiesz się wszystkiego o różnych częściach układu wydechowego, gdzie je znaleźć i jaką funkcję pełni każda z nich.

Droga spalin przez tłumik

Obecnie nowoczesny układ wydechowy musi spełniać cały szereg wymagań jednocześnie. Na przykład, układ musi niezawodnie odprowadzać ilość wytwarzanych spalin i ograniczać wynikającą z tego emisję hałasu. Części układu wydechowego są narażone na ogromne obciążenia, ale części zamienne są łatwo dostępne jako nowe lub używane. Dodatkowe elementy układu wydechowego mają na celu zmniejszenie emisji zanieczyszczeń, a jednocześnie wydech powinien mieć niski opór przepływu. W porównaniu do przeszłości, nowoczesny układ wydechowy składa się z wielu innych elementów, co również zwiększa liczbę niezbędnych części zamiennych.

  • Kolektor wydechowy: Kolektor wydechowy jest pierwszym elementem układu wydechowego i znajduje się bezpośrednio za silnikiem. Tutaj kolektor jest bezpośrednio połączony z głowicą cylindrów za pomocą połączeń śrubowych. Gazy spalinowe wytwarzane w cylindrach są emitowane przez silnik i odprowadzane przez kolektor wydechowy. Łączy on również gazy spalinowe z różnych cylindrów.
  • Rura Y: Rura Y w układzie wydechowym łączy dwa strumienie spalin. W tym celu część ta ma dwa wloty i jeden wylot. Jest ona często instalowana na końcu kolektora, jeśli kolektor odprowadza strumienie spalin przez dwa wyloty. Rura Y jest również często stosowana w silnikach z kilkoma rzędami cylindrów.
  • Rura elastyczna: Rura elastyczna to elastyczny element łączący w układzie wydechowym. Konstrukcja często składa się z metalowej siatki lub jest zaprojektowana jako rura falista. Rura elastyczna łączy różne części układu wydechowego bez przenoszenia drgań i wibracji między częściami. W przypadku układu wydechowego samochodu, elastyczna rura często łączy kolektor i katalizator.
  • Sonda l ambda: Sonda lambda mierzy zawartość tlenu resztkowego w spalinach i udostępnia dane jednostce sterującej silnika. Dzięki tej technologii silnik pracuje w optymalnych warunkach przy niskiej emisji spalin. Sonda lambda znajduje się wewnątrz układu wydechowego przed katalizatorem. Niektóre modele są wyposażone w drugą sondę lambda.
  • Rura wydechowa: Różne rury układu wydechowego nazywane są rurami wydechowymi. Są to zwykle specjalnie ukształtowane kawałki rur, które łączą różne elementy układu wydechowego. Gumy wydechowe służą jako łożyska. Ze względu na silne wpływy termiczne i zewnętrzne, części te są mocno obciążone, ale części zamienne są łatwo dostępne.

Tłumik układu wydechowego

Każdy silnik wytwarza hałas po spaleniu z powodu pulsacyjnej emisji spalin. Gdyby spaliny były po prostu odprowadzane rurami bez żadnych dodatkowych elementów, powstawałyby hałasy o ogromnej głośności. Byłyby one odbierane jako hałas. Z tego powodu układ wydechowy zawsze zawiera jeden lub więcej tłumików.

  • Tłumik wstęp ny: Tłumik wstępny to pierwszy tłumik umieszczony bezpośrednio za kolektorem wydechowym. Tłumik ten ma za zadanie pochłaniać część hałasu wydechu o wysokiej częstotliwości. W nowoczesnych pojazdach z katalizatorami tłumik wstępny jest pomijany.
  • Tłumikśrodkowy: Tłumik środkowy to tłumik umieszczony pośrodku układu wydechowego. W większości przypadków tłumik ten jest również umieszczony centralnie pod pojazdem. Tłumiki środkowe są często projektowane jako tłumiki absorpcyjne.
  • Tłumik tylny: Tłumik tylny jest jednym z ostatnich elementów układu wydechowego. Tłumik ten zapewnia końcowe tłumienie hałasu przed wylotem spalin z rury wydechowej.

Oczyszczanie spalin w układzie wydechowym

W nowoczesnych pojazdach z silnikami spalinowymi oczyszczanie spalin odbywa się bezpośrednio w układzie wydechowym. Katalizator i inne podzespoły stanowią obecnie integralną część układu oczyszczania spalin. Te części układu wydechowego to

  • Katalizator: Katalizator jest najważniejszą częścią nowoczesnego systemu oczyszczania spalin. W układzie wydechowym katalizator zapewnia, że szkodliwe składniki spalin, takie jak tlenki azotu, są przekształcane, zanim zostaną wyemitowane z układu wydechowego. Katalizator w samochodzie podlega ciągłemu zużyciu. Używane katalizatory są poszukiwanymi częściami zamiennymi.
  • Pompa katalizatora: Pompa kat alizatora jest częścią układu powietrza wtórnego w nowoczesnych silnikach benzynowych. Za pomocą pompy, bogate w tlen powietrze z otoczenia jest wdmuchiwane za wylotem spalin silnika podczas fazy zimnej pracy silnika. Wynikające z tego dopalanie zmniejsza emisję zanieczyszczeń podczas pracy zimnego silnika.
  • Zawór powietrza wtórnego: Jednostka sterująca silnika wykorzystuje zawór powietrza wtórnego do określenia, kiedy powietrze powinno być wdmuchiwane do układu wydechowego. Gdy zawór jest otwarty, pompa powietrza wtórnego lub pompa katalizatora wdmuchuje powietrze bogate w tlen do dopalania. Gdy zawór jest zamknięty, zapobiega cofaniu się spalin z układu wydechowego.

Recyrkulacja spalin

Dzięki recyrkulacji spalin część spalin jest zawracana i ponownie wprowadzana do procesu spalania. W ten sposób emisje, takie jak tlenki azotu, są skutecznie redukowane. Recyrkulacja spalin jest często konieczna, aby silniki spalinowe spełniały obowiązujące normy emisji spalin. W inżynierii motoryzacyjnej recyrkulacja spalin określana jest jako EGR.

  • Chłodnica EGR: Chłodnica EGR zapewnia chłodzenie gorących gazów spalinowych silnika przed ich ponownym wprowadzeniem do procesu spalania. Chłodnica często zapycha się pozostałościami spalania lub wyciekami, ale jest łatwo dostępna jako część zamienna.
  • Rurka chłodnicy EGR: Rurka chłodnicyEGR łączy zawór EGR z chłodnicą EGR. Ze względu na naprężenia i naprężenia związane z pracą silnika, rurka czasami pęka lub przecieka. Rurki chłodnicy EGR są dostępne jako używane części zamienne nawet do starszych pojazdów.
  • Zawór EGR: Zawór EGR kontroluje recyrkulację z układu wydechowego do układu dolotowego. W zależności od potrzeb, zawór EGR jest otwierany lub zamykany przez jednostkę sterującą silnika. W ten sposób odpowiednia ilość spalin zawsze dostaje się do układu dolotowego we właściwym czasie.

Specjalne oczyszczanie gazów spalinowych z silników wysokoprężnych

Oczyszczanie spalin w silnikach wysokoprężnych różni się pod pewnymi względami od oczyszczania spalin w silnikach benzynowych. Ponieważ silniki wysokoprężne emitują sadzę, a także zanieczyszczenia, takie jak tlenki azotu, wiele nowoczesnych pojazdów z silnikami wysokoprężnymi jest wyposażonych w filtr cząstek sadzy. Oczyszczanie spalin poprzez wtryskiwanie roztworu mocznika jest również standardem w nowoczesnych silnikach wysokoprężnych.

  • Filtr cząstek stałych: Filtr cząstek stałych lub filtr cząstek sadzy odfiltrowuje cząstki sadzy zawarte w spalinach z silników wysokoprężnych ze strumienia spalin. Cząsteczki, które są uważane za rakotwórcze, pozostają w filtrze przez pewien czas, który z kolei sam się regeneruje.
  • Zbiornik Adblue: Zbiornik Adblue to mały zbiornik, w którym przechowywany jest roztwór mocznika do oczyszczania spalin. Termin Adblue jest zastrzeżonym znakiem towarowym, pod którym roztwór mocznika jest dostępny bezpośrednio na wielu stacjach benzynowych w Niemczech.

Najczęściej czytane poradniki