Menu toggle

Witamy Wróć

Poradnik

Układ hamulcowy samochodu - budowa, części i działanie

Układ hamulcowy samochodu zapewnia bezpieczne hamowanie i zatrzymywanie w każdych warunkach jazdy. Nowoczesne pojazdy mają w tym celu niezawodny układ hamulcowy, który składa się z różnych elementów. Dowiedz się teraz wszystkiego o budowie, działaniu i podzespołach układu hamulcowego samochodu.

Budowa i rodzaje układów hamulcowych

Obecnie nowoczesny samochodowy układ hamulcowy jest zaprojektowany jako układ hydrauliczny. Tylko w starych pojazdach, takich jak samochody zabytkowe, hamulce są nadal obsługiwane za pomocą prętów lub linek. Z kolei pneumatyczny układ hamulcowy ze sprężonym powietrzem jest zwykle stosowany tylko w samochodach ciężarowych. W zależności od modelu pojazdu, konstrukcja i elementy układu hamulcowego mogą się różnić.

Hydrauliczny układ hamulcowy w samochodach

Układ hamulcowy w nowoczesnych samochodach składa się z zamkniętego układu hamulcowego uruchamianego hydraulicznie. Płyn hamulcowy jest wykorzystywany do przenoszenia siły hamowania z pedału hamulca na hamulce na kołach. Ciśnienie potrzebne do uruchomienia hamulców jest generowane przez pompę hamulcową, gdy kierowca naciska pedał hamulca. Węże i przewody hamulcowe znajdujące się pod podłogą pojazdu zapewniają niezawodne przenoszenie ciśnienia hamowania na hamulce poszczególnych kół. Zbiornik płynu hamulcowego zapewnia, że zawsze dostępna jest wystarczająca ilość płynu hamulcowego. Zbiornik ten pełni również funkcję zbiornika wyrównawczego dla hydraulicznego układu hamulcowego. Korek z zakrętką umożliwia uzupełnienie płynu hamulcowego w razie potrzeby. Tak zwany hamulec roboczy służy wyłącznie do zwalniania samochodu podczas jazdy. W zależności od pojazdu, pedał hamulca musi być również wciśnięty w celu uruchomienia silnika. Jednak dodatkowe urządzenie hamujące do zabezpieczenia pojazdu podczas postoju jest obowiązkowe. Hamulec postojowy może być uruchamiany elektrycznie lub za pomocą linki hamulcowej.

Układ wspomagania hamulców i wskaźnik zużycia

Wiele współczesnych samochodów jest wyposażonych we wspomaganie hamul ców. Ten element układu hamulcowego zmniejsza siłę nacisku na pedał hamulca podczas hamowania i ułatwia rozpoczęcie hamowania. Aby mieć oko na zużycie klocków hamulcowych, niektóre pojazdy są wyposażone we wskaźnik zużycia. Często działa on czysto mechanicznie i wydaje głośny pisk. Inne systemy wykorzystują elektroniczny wskaźnik zużycia.

Hamulce tarczowe lub bębnowe

Samochody osobowe są wyposażone w hamulce tarczowe lub bębnowe. W nowoczesnych pojazdach hamulce bębnowe są jednak stosowane tylko na tylnej osi. Tarczowy układ hamulcowy ma tarcze hamulcowe, które obracają się razem z danym kołem. Zacisk hamulcowy obejmuje tarczę hamulcową od zewnątrz i hamuje ją poprzez tarcie za pomocą klocka hamulcowego. Hamulce bębnowe dociskają okładzinę do bębna hamulcowego od wewnątrz.

Układ hamulcowy z dwoma obwodami hamulcowymi lub ABS

Wszystkie nowsze samochody mają dwa obwody hamulcowe, jeden dla osi przedniej i jeden dla osi tylnej. System ten jest obowiązkowy. Jeśli jeden obwód hamulcowy jest uszkodzony, na przykład z powodu wycieku płynu hamulcowego, drugi obwód zapewnia wymaganą siłę hamowania. Nowoczesne pojazdy są bez wyjątku wyposażone w układ przeciwblokujący ABS. System ten zapobiega blokowaniu się kół podczas hamowania. Odpowiednie układy hamulcowe mają w tym celu dodatkowe komponenty, takie jak czujniki ABS i jednostka sterująca ABS.

Części i podzespoły układu hamulcowego

Układ hamulcowy we współczesnych samochodach składa się z wielu komponentów. Poszczególne części układu hamulcowego działają ze sobą w doskonałej harmonii. W ten sposób kierowca może zainicjować każdy proces hamowania w sposób niezawodny i precyzyjny. Najważniejsze części układu hamulcowego wymieniono w poniższym przeglądzie.

  • PedaÅ‚ hamul ca: PedaÅ‚ hamulca sÅ‚uży do precyzyjnego uruchamiania hamulców. W prawie wszystkich samochodach pedaÅ‚ hamulca znajduje siÄ™ w przestrzeni na nogi kierowcy po prawej stronie pedaÅ‚u przyspieszenia.
  • Główny cylinder hamulcowy: Główny cylinder hamulcowy jest poÅ‚Ä…czony z pedaÅ‚em hamulca. Gdy kierowca naciska hamulec główny, cylinder wytwarza ciÅ›nienie w ukÅ‚adzie hamulcowym.
  • PrzeÅ‚Ä…cznikÅ›wiateÅ‚ hamowania: Ten przeÅ‚Ä…cznik wÅ‚Ä…cza Å›wiatÅ‚a hamowania z tyÅ‚u pojazdu podczas hamowania. PrzeÅ‚Ä…cznik hamulca znajduje siÄ™ w obszarze pedaÅ‚u hamulca za deskÄ… rozdzielczÄ….
  • Tarcza hamulcowa: Tarcze hamulcowe sÄ… elementem ukÅ‚adu hamulcowego z hamulcami tarczowymi. Tarcza hamulcowa obraca siÄ™ wraz z koÅ‚em i jest wyhamowywana przez klocek hamulcowy w wyniku tarcia.
  • Klocki hamulcowe: OkÅ‚adzina hamulcowa zapewnia niezbÄ™dne tarcie, a tym samym opóźnienie podczas hamowania. Klocki hamulcowe sÄ… trwale poÅ‚Ä…czone z klockiem hamulcowym lub wspornikiem klocka hamulcowego.
  • Zacisk hamulcowy:BÄ™dÄ…cy częściÄ… hamulca tarczowego zacisk hamulcowy utrzymuje klocki hamulcowe. Podczas hamowania zacisk dociska klocki hamulcowe do tarczy hamulcowej.
  • Wzmacniacz hamulca: Wzmacniacz hamulca uÅ‚atwia hamowanie, zmniejszajÄ…c siÅ‚Ä™, z jakÄ… kierowca musi hamować. Element ten zwykle znajduje siÄ™ za pedaÅ‚em hamulca w komorze silnika.
  • Przewody hamulcowe: Przewody ukÅ‚adu hamulcowego przenoszÄ… siÅ‚Ä™ hamowania na hamulce. Elastyczne przewody hamulcowe sÄ… tam zainstalowane, aby zawieszenie koÅ‚a pozostaÅ‚o ruchome.
  • BÄ™ben hamulcowy: BÄ™ben hamulcowy jest częściÄ… ukÅ‚adu hamulcowego w pojazdach z hamulcami bÄ™bnowymi. BÄ™ben obraca siÄ™ wraz z koÅ‚em i utrzymuje elementy hamulca.
  • SzczÄ™ki hamulcowe: NoÅ›niki klocków hamulcowych hamulca bÄ™bnowego nazywane sÄ… szczÄ™kami hamulcowymi. Podczas hamowania wewnÄ™trzne cylindry hamulcowe koÅ‚a dociskajÄ… okÅ‚adzinÄ™ hamulcowÄ… do bÄ™bna.

Jak działa samochodowy układ hamulcowy

Hydrauliczny układ hamulcowy samochodu jest obsługiwany przez kierowcę za pomocą pedału hamulca. Umożliwia to precyzyjnie dozowany proces hamowania lub szybkie zatrzymanie w sytuacji awaryjnej. Gdy kierowca naciska pedał hamulca, podłączony do niego cylinder hamulcowy wytwarza ciśnienie wymagane do hamowania. W układzie hamulcowym z hamulcami tarczowymi ciśnienie hamowania działa na tłoki hamulcowe, które dociskają klocki hamulcowe do tarczy hamulcowej za pośrednictwem zacisku hamulcowego. W przypadku hamulców bębnowych ciśnienie jest przekazywane do cylindrów hamulcowych wewnątrz hamulca. Zamontowane tu szczęki hamulcowe mocno dociskają klocki hamulcowe do wnętrza bębna hamulcowego pod wpływem ciśnienia wywieranego przez tłoki.

Funkcja hamulca postojowego

Hamulec ręczny lub postojowy różni się swoją funkcją od reszty układu hamulcowego. Hamulec ten nie służy do zmniejszania prędkości samochodu podczas jazdy. Hamulec postojowy jest obsługiwany za pomocą dźwigni hamulca ręcznego lub pedału hamulca ręcznego. W przeciwieństwie do hamulca zasadniczego, hamulec ten działa tylko na tylną oś. Starsze pojazdy mają linkę hamul ca ręcznego, nowsze pojazdy mają hamulec elektryczny jako hamulec postojowy.

Najczęściej czytane poradniki