Podwozie: Przegląd wszystkich elementów zawieszenia i ich funkcje
1. Zawieszenie kół w pojeździe – zawieszenie zależne lub niezależne
2. Jak współpracują ze sobą elementy zawieszenia
3. Częste problemy z układem zawieszenia
4. Regularna konserwacja i kontrola układu zawieszenia
5. Porady dotyczące przedłużenia żywotności układu zawieszenia
Funkcją układu jezdnego samochodu jest zapewnienie stałego, bezpiecznego kontaktu pojazdu z drogą, komfortu podczas jazdy oraz kompensata nierówności jezdni i tłumienie niepożądanych wibracji. W układzie zawieszenia kół współdziałają ze sobą liczne elementy, które optymalnie przenoszą siły napędowe, polecenia skrętu kierownicy i energię hamowania.
Czytaj więcej: Błędy podczas naprawy pojazdu: Oto 7 najczęstszych pomyłek
Zawieszenie kół w pojeździe – zawieszenie zależne lub niezależne
Ze względu na budowę, zawieszenie można podzielić na dwa typy: zależne – gdzie ruch jednego koła danej osi wpływa na drugie koło, oraz niezależne – tutaj ruch jednego koła danej osi nie wpływa na drugie koło.
Typ zawieszenia zależnego jest do dziś najczęściej stosowanym rozwiązaniem konstrukcyjnym na osi tylnej w pojazdach użytkowych, gdzie wykorzystywane są resory piórowe lub w pojazdach terenowych w postaci sprężyn śrubowych współpracujących z drążkami reakcyjnymi i ustalającymi położenie mostu.
Typ zawieszenia niezależnego najczęściej można spotkać w samochodach osobowych w formie kolumny McPhersona lub z podwójnym wahaczem poprzecznym. W zawieszeniu niezależnym, koła jednej osi pracują całkowicie niezależnie od siebie. Jedyne co je łączy to wspólne nadwozie, zwykle rama pomocnicza. W wielu nowoczesnych podwoziach z niezależnym zawieszeniem kół, na osi tylnej, stosuje się dziś belkę poprzeczną (tzw. zawieszenie z belką skrętną).
Ważne elementy układu zawieszenia
Podwozie pojazdu składa się z wielu pojedynczych elementów. W zależności od modelu pojazdu i rodzaju konstrukcji zawieszenia, mogą występować różnice w konfiguracji komponenów. Bywa i tak, że niektóre elementy i części są zarezerwowane wyłącznie dla określonych typów zawieszenia kół. W układzie jezdnym można między innymi znaleźć następujące komponenty:
Sprężyny
Sprężyny zawieszenia podtrzymują ciężar pojazdu, absorbują siły i jednocześnie umożliwiają odbijanie zawieszenia. Obecnie w nowoczesnych samochodach osobowych z niezależnym zawieszeniem kół najczęściej stosuje się sprężyny śrubowe, naciskowe.
Amortyzatory
Amortyzatory tłumią drgania w obrębie podwozia i uspokajają zawieszenie. W celu tłumienia, amortyzatory zamieniają energię drgań na energię tarcia i ciepło. Amortyzatory montowane są w samochodzie jako amortyzatory gazowe ciśnieniowe oraz amortyzatory olejowe ciśnieniowe.
Wahacze
Jako część zawieszenia koła, wahacze odpowiadają za utrzymanie prawidłowego toru jazdy samochodu. Są one odpowiedzialne za połączenie nadwozia i zwrotnicy koła. Połączenie to nie może być sztywne ani nieruchome, dlatego wahacz zamocowany jest do podwozia za pomocą tulei metalowo-gumowych a do zwrotnicy (piasty) koła za pomocą sworznia wahacza. W zależności od pojazdu, wahacze absorbują siły boczne, jak również siły wzdłużne.
Drążki kierownicze
Jako część układu kierowniczego, drążki kierownicze umożliwiają prowadzenie kół w odpowiednim kierunku. Ruchy kierownicy przekazywane są z koła kierownicy przez kolumnę kierowniczą na drążek kierowniczy podłużny. Drążek ten przenosi siłę z przekładni kierowniczej do zwrotnicy. Natomiast z kolei drążek kierowniczy poprzeczny przenosi siłę pomiędzy zwrotnicami kół. Drążek poprzeczny zapewnia wyrównanie drogi prowadzenia pojazdu, lepszą sterowność oraz zdecydowanie zmniejsza zużycie opon.
Przeguby kulowe
Przeguby kulowe są stosowane jako element podwozia wszędzie tam, gdzie na element działają ruchy w trzech osiach przestrzennych. Łożyska wykonane z gumy umożliwiają mobilność. Przeguby kulowe są stosowane między wahaczem a zwrotnicą.
Rozpórki zawieszenia
Rozpórki zawieszenia tworzą połączenie sprężyn i amortyzatorów. W zależności od konstrukcji zawieszenia koła, rozpórka sprężynowa może mieć również za zadanie prowadzenie koła. Rozpórki zawieszenia składają się ze sprężyny śrubowej ułożonej wokół obudowy amortyzatora.
Piasty kół
Piasta koła łączy obracające się koła z nieruchomymi elementami zawieszenia. W piastach montuje się łożyska, które pozwalają na obracanie się koła. W samochodach z napędem na przednie koła wał napędowy prowadzony jest przez piastę przedniej osi, aby napędzać koła.
Stabilizatory
Stabilizator to element różnych typów podwozi, który zmniejsza kołysanie się nadwozia podczas pokonywania zakrętów. Montowany na przedniej osi, to najczęściej sprężysty, odpowiednio ukształtowany pręt. Klasyczny stabilizator zamontowany jest na tulejach do nadwozia samochodu.
Drążek sprzęgający
Będąc częścią podwozia, drążek sprzęgający, podobnie jak stabilizator, zapobiega przechyłowi nadwozia i jest z nim połączony. Część znana jako wspornik wahadła lub drążek stabilizacyjny pochłania siły, gdy obciążenia na koła osi są różne.
Zawieszenie zależne
To sztywna oś z dyferencjałem zintegrowanym z obudową osi, gdzie ruch jedengo koła wpływa na drugie danej osi. Ten typ osi był powszechny w przeszłości, ale obecnie jest stosowany tylko w samochodach terenowych i ciężarowych.
Sprężyny skrętne
Sprężyny skrętne to sprężyny z prętów skrętnych, które wytwarzają napięcie podczas skręcania wokół własnej osi. Ten typ zawieszenia był stosowany w samochodach osobowych i dostawczych w czasach wcześniejszych. Działają one za pośrednictwem trzpienia, który utrzymuje sprężynę na miejscu.
Resory piórowe
Sprężyny piórowe są stosowane w samochodach od początku ich istnienia. Składają się z płaskowników wykonanych ze stali sprężynowej. Nazywane są one piórami. W pojazdach ze sztywną osią, sprężyny piórowe są często stosowane jako zespół sprężyn do zawieszenia tylnej osi.
Jak współpracują ze sobą elementy zawieszenia
Zawieszenie kół pojazdów jest złożonym układem, którego części współpracują ze sobą podczas jazdy. Dokładny sposób działania poszczególnych komponentów różni się w zależności od rodzaju i technologii wykonania zawieszenia. Jeśli np. nawierzchnia drogi jest nierówna, zawsze zamortyzowane zostanie właściwe koło. Tłumienie drgań przejmują amortyzatory, a geometria prowadzenia kół zapewnia kontakt wszystkich opon pod każdym kątem skrętu.
Częste problemy z układem zawieszenia
Zawieszenie i wszystkie jego części są poddawane dużym obciążeniom przy każdej jeździe pojazdu. Części te muszą absorbować czasami znaczne siły, jak również ciężar nadwozia i silnik. Dodatkowo elementy pod samochodem są narażone na działanie wilgoci, a zimą także na błoto i sól drogową. To często prowadzi do powstawania wad.
- Pęknięcie sprężyny zawieszenia przy dużym obciążeniu
- Nieszczelność i zużycie amortyzatorów
- Zużycie łożysk stabilizatora
- Zużycie i uszkodzenie sworzni wahacza
- Końcówka drążka kierowniczego jest wyeksploatowana
Regularna konserwacja i kontrola układu zawieszenia
Nie tylko części takie jak silnik, ale także podwozie powinny być regularnie serwisowane i sprawdzane. Jeśli na przykład samochód ma nieszczelny tłumik drgań, zostanie to odkryte podczas przeglądu. W ten sposób można zapobiedz dalszym uszkodzeniom podwozia. Niewłaściwie ustawiona geometria zawieszenia jest też od razu zauważalne w trakcie regularnej kontroli samochodu w warsztacie.
Porady dotyczące przedłużenia żywotności układu zawieszenia
Można podjąć różne działania, aby przedłużyć żywotność zawieszenia. Oprócz konserwacji przez specjalistę w warsztacie, kierowcy mogą samodzielnie, wzrokowo sprawdzać elementy zawieszenia, na przykład podczas wymiany kół wiosną i jesienią.
- Zadbaj o zmniejszenie naprężeń na podwoziu: Najlepszym sposobem na przedłużenie żywotności podwozia jest utrzymanie naprężeń na niskim poziomie. Wszystkie części podwozia wytrzymają dłużej, jeśli samochód będzie poruszany z ostrożnością, a nie po wyboistej drodze.
- Kupuj części dobrej jakości: Kupując części do podwozia, zwłaszcza do zawieszenia, lepiej kupić je w zaufanym sklepie. Najlepiej wybierać elementy zawieszenia od głównych producentów, które są kompatybilne z tymi zamontowanymi w pojeździe.
- Serwisuj regularnie swój pojazd: Jeśli pojazd jest regularnie serwisowany, zużyte części podwozia zostaną natychmiast zauważone. Po wymianie uszkodzonych elementów samochód znów będzie funkcjonował zgodnie z przeznaczeniem i nie wystąpią żadne szkody następcze.
Układ jezdny samochodu – wniosek:
Aby umożliwić dobrą przyczepność do jezdni i zwiększyć komfort jazdy, w obszarze podwozia wiele części doskonale ze sobą współpracuje. Jednak zużycie i wady mogą ograniczyć funkcję. Dlatego też należy regularnie serwisować układ jezdny samochodu, aby w przyszłości móc nadal cieszyć się bezpieczeństwem i komfortem jazdy.
Zalety zakupu części samochodowych używanych w internecie w porównaniu z wizytą w lokalnej stacji demontażu pojazdów
Jeśli należą Państwo do tej grupy osób, która chętnie majsterkuje przy własnym samochodzie lub lubi oszczędzać i samodzielnie poszukuje elementów zamiennych po atrakcyjnych cenach, to prawdopodobnie próbowali już Państwo znaleźć i kupić części na lokalnym złomowisku samochodowym. Ponieważ żyjemy obecnie…
Czytaj więcej
Najczęstsze przyczyny hałasu tylnego mechanizmu różnicowego, rozwiązywanie problemów i naprawa
Jeśli nagle słyszymy stukot przy zmianie biegów, głośny hałas dobiegający z tyłu podczas jazdy, który przypomina regularne, głuche stukanie, a może nawet odgłos podobny do mielenia czegoś w metalowym młynku, to prawdopodobnie coś jest nie tak z tylnym mechanizmem różnicowym….
Czytaj więcej
Bezpieczne podnoszenie pojazdu: Jak podnieść samochód za pomocą lewarka i kobyłek?
Ten kto nie ma w swoim garażu platformy do podnoszenia pojazdów, często musi znależć inny sposób by w razie konieczności naprawy samochodu bezpiecznie go podnieść. W wielu przypadkach to właśnie uniesienie pojazdu pozwala na uzyskanie swobodnego dostępu do danego elementu,…
Czytaj więcej
Zepsute sprzęgło: Te objawy wskazują na uszkodzenie
Sprzęgło samochodu jest poddawane dużym obciążeniom przy każdej jeździe. Trudno się więc dziwić, że ta nieustannie eksploatowana część w pewnym momencie się psuje. W naszym poradniku dowiedzą się Państwo, jakie objawy występują przy awarii sprzęgła i kiedy należy udać się…
Czytaj więcej
Najczęściej czytane poradniki
- Układ wtryskowy w samochodzie wyjaśniony w prosty sposób - części i funkcje u...
- Konserwacja i naprawa samochodów elektrycznych: co może zrobić zwykły warsztat...
- Zwiększanie osiągów poprzez chip tuning: korzyści, zagrożenia i wskazówki
- Przewodnik: Systemy komputerowe i oprogramowanie w samochodzie
- Które części do samochodów elektrycznych najczęściej wymagają naprawy lub w...
- Pojazdy hybrydowe: Jak działa samochód hybrydowy?
- Czym jest akumulator półprzewodnikowy do samochodów elektrycznych?
- Wszystko o czujnikach silnika: od silników spalinowych po samochody elektryczne
- Zwiększ zasięg samochodu elektrycznego: Jak każdy samochód elektryczny zwięks...
- Żywotność akumulatora w samochodzie elektrycznym: Jak przedłużyć żywotnoś...
- Jaka jest kompresja silnika samochodowego?
- To jest pojemność skokowa silnika samochodowego
- Zawory silnika spalinowego: działanie, usterki i naprawa
- Podstawowe komponenty silnika spalinowego - części i funkcje
- Smarowanie silnika w samochodach: komponenty, funkcje i usterki
- Wpływ produkcji nowych części samochodowych na środowisko
- Wszystko o klasach zanieczyszczeń i ich roli w ochronie środowiska
- Remont silnika: Na czym polega remont silnika i ile kosztuje?
- Produkcja części samochodowych OEM: kluczowe elementy sektora
- Zrozumienie mocy silnika - wgląd w technologię silnika samochodowego
- Układ kierowniczy samochodu - budowa i działanie
- Układ hamulcowy samochodu - budowa, części i działanie
- Rodzaje silników w samochodach: silnik w układzie V, silnik rzędowy i silnik ty...
- 8 wskazówek przed zakupem używanego samochodu elektrycznego
- Rozróżnianie części OEM, części z rynku wtórnego i podrobionych części sa...
- Kontrolka EPC świeci się lub miga: Co robić?
- Pompa hamulcowa: działanie, wykrywanie usterek i naprawa
- Części samochodowe OEM do samochodów hybrydowych i elektrycznych
- Używane części do youngtimerów i samochodów klasycznych - najlepsze porady
- Tempomat: Działanie i naprawa tempomatu w samochodzie
- Układ wydechowy: Wszystko, co musisz wiedzieć o częściach i działaniu układu...
- System zamykania: bezpieczeństwo i niezawodne zamykanie samochodu
- Układ dolotowy powietrza do silnika - części, funkcje i wymiana
- Uszkodzony zacisk hamulcowy? Jak wymienić go samodzielnie
- Układ paliwowy: części układu paliwowego od zbiornika do cylindra
- Klimatyzacja: funkcje i komponenty samochodowego układu klimatyzacji
- Sprzęgło: struktura i funkcja wyjaśnione w prosty sposób
- Wykrywanie i wymiana uszkodzonej pompy paliwa
- Zaskoczony? Tak wiele pomp działa w samochodzie
- Najczęstsze przyczyny wadliwego samochodu elektrycznego
- 6 najważniejszych elementów bezpieczeństwa samochodu
- Błyskawiczna identyfikacja i naprawa uszkodzonego rozrusznika
- 5 typowych problemów z podwoziem i sposoby ich rozwiązywania
- 10 nieznanych części samochodowych, o których nie wie wielu kierowców
- Chłodzenie silnika: funkcja i ważne elementy układu chłodzenia
- Różnice między silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi
- Napęd na wszystkie koła: Jak działa mechanika i elementy napędu na wszystkie k...
- Jednostka sterująca silnika samochodu: wszystko o komponentach i funkcjonowaniu
- Uszkodzona jednostka sterująca silnika: przyczyny, objawy i naprawa
- HP vs. moment obrotowy: Jaka jest różnica między mocą a momentem obrotowym?
- Podstawy silników elektrycznych: jak są zbudowane, jak działają i czym się r...
- Używane części do samochodów elektrycznych: Na co zwrócić uwagę?
- VIN: Rola numeru nadwozia przy zakupie używanych części samochodowych
- Uszkodzona pompa układu ABS: Funkcja, przyczyny awarii, naprawa i wymiana
- Uszkodzona dysza wtryskowa: Diagnoza, czyszczenie i wymiana wtryskiwaczy
- Podwozie: Przegląd wszystkich elementów zawieszenia i ich funkcje
- Uszkodzony alternator: Jakie objawy występują i kiedy należy wymienić element?
- Uszkodzona pompa cieczy chłodzącej: Jakie są symptomy awarii i jak wygląda nap...
- Uszkodzona przekładnia kierownicza: Jakie są objawy i kiedy należy wymienić te...
- Uszkodzona sonda lambda: Jakie są objawy i czy mogę wyczyścić czujnik?
- Uszkodzona sprężarka klimatyzacji: Jakie są objawy i kiedy należy wymienić ko...
- Uszkodzony kolektor dolotowy: Wymienić uszczelkę czy wyczyścić kolektor?
- Nieszczelny kolektor wydechowy: Objawy uszkodzenia kolektora wydechowego lub uszcz...
- Zepsute sprzęgło: Te objawy wskazują na uszkodzenie
- Uszkodzona pompa układu wspomagania: Jakie objawy występują i kiedy należy wym...
- Uszkodzona turbosprężarka: Naprawa czy wymiana?
- Typowe problemy i naprawa uszkodzonych wałów napędowych
- Przyczyny hałasu silnika i co robić?
- Urządzenia diagnostyczne do samochodów: Czy posiadanie skanera OBD jest przydatn...
- Kiedy i jak wymieniać tarcze hamulcowe i klocki hamulcowe?
- Zapalenie się kontrolki ostrzegawczej hamulca - przyczyny i co robić?
- Uszkodzony zawór EGR: Jak unikać problemów z silnikiem i oczyścić zawór EGR?
- Poprawa zużycia paliwa: Jak samochód zużywa mniej paliwa?
- Piszczące hamulce: Dlaczego hamulce piszczą i jak się tego pozbyć?
- Bezpieczne podnoszenie pojazdu: Jak podnieść samochód za pomocą lewarka i koby...
- Tłumik samochodowy: Usterki i wymiana
- Kod skrzyni biegów: Co oznacza i gdzie się znajduje?
- Silnik samochodu elektrycznego: Jakie części samochodów elektrycznych można wy...
- Przegrzanie silnika: Co należy zrobić, gdy silnik się przegrzeje?
- Zapalona kontrolka silnika: Co powinien zrobić kierowca samochodu?
- Niepożądany zapach w pojeździe: Rodzaje, przyczyny i sposoby na pozbycie się n...
- Zalety zakupu części samochodowych używanych w internecie w porównaniu z wizyt...
- Kod silnika: Co oznacza ten kod i gdzie można go znaleźć w samochodzie?
- Narzędzia do naprawy samochodu: 10 narzędzi, które powinieneś mieć
- Błędy podczas naprawy pojazdu: Oto 7 najczęstszych pomyłek
- Skrzynia biegów pojazdu: jaka jest różnica między manualną a automatyczną pr...
- Przebieg: Jak przebieg wpływa na używane części zamienne?
- Recykling samochodów: Co dzieje się z samochodem podczas recyklingu?
- Oryginalne części OEM a zamienniki - oto różnice
- Zalety oraz wady nowych i używanych części samochodowych
- Ważne kategorie części samochodowych i ich funkcje
- Przewodnik po komponentach i funkcjach silnika samochodowego
- Jak założyć własny, przydomowy warsztat samochodowy? - Najcenniejsze wskazówk...
- Częste problemy z silnikiem samochodowym: Diagnozowanie przyczyn awarii i usuwani...
- Wymiana części samochodowych: Czynności naprawcze, których nie powinieneś wyk...
- Poradnik: Samodzielne serwisowanie i naprawa samochodu
- Kapitalny remont silnika: Co warto wiedzieć?
- Poradnik: Jak dbać o silnik samochodu?
- Hałas w układzie wspomagania kierownicy - najczęstsze przyczyny i usuwanie uste...
- Najczęstsze przyczyny hałasu tylnego mechanizmu różnicowego, rozwiązywanie pr...
- Informacje o numerze VIN
- Informacje o tablicy rejestracyjnej i numerze VIN